Mobilitat

Què fem malament quan conduïm entre ciclistes?

Malgrat la convivència cada vegada més freqüent entre bicicletes i la resta de vehicles, encara hi ha molts dubtes sobre la normativa

Cada cop hi ha més bicicletes a les carreteres del Camp de Tarragona.
02/09/2022
3 min

BarcelonaL'ús de la bicicleta és cada vegada més freqüent i això s'ha traduït en un increment de la sinistralitat. Des de principis d'any han mort sis ciclistes a les carreteres, les dues últimes víctimes en un atropellament a Castellbisbal per part d'un conductor begut i sense carnet. Però més enllà d'aquest fet delictiu, l'augment dels accidents amb ciclistes implicats reobre el debat sobre la seva seguretat a l'asfalt. La majoria de conductors saben que han de deixar un metre i mig de distància a l'hora d'avançar-los, però la resta del codi de circulació encara genera dubtes, i encara més pels canvis de la nova llei de trànsit. ¿Es pot trepitjar la línia contínua a l'hora d'avançar una bicicleta? Com a ciclista, ¿puc circular per la calçada tant dins de la ciutat com a la carretera? Des del RACC HolaBICI, la comunitat ciclista del RACC, recorden que "és prioritari posar el focus en la protecció dels ciclistes", els vehicles més vulnerables de la carretera, i "garantir el coneixement i el respecte de la normativa". Aquests són els principals punts:

Per on haig de circular amb la bicicleta?

Els ciclistes tenen prohibit circular per les autopistes. En el cas de les autovies, segons el Servei Català de Trànsit cal anar sempre pel voral, excepte quan hi hagi un senyal de prohibició o hi hagi un espai habilitat expressament per a bicicletes. A les carreteres també cal circular pel voral. Si no està en bones condicions, es pot fer servir la part dreta de la calçada. Des de la comunitat ciclista del RACC es recomana sempre "planificar la ruta" i "optar per vies poc transitades per cotxes, per poder circular amb més tranquil·litat".

A les ciutats cal circular pel carril bici, tot i que alguns ajuntaments tenen establertes excepcions, com ara el de Barcelona, on també es permet per la calçada, per les zones 30 i per les zones especialment habilitades per anar-hi amb bici. Les bicicletes han d'evitar la vorera, però en alguns municipis es permet fer-ne ús si no hi ha carril bici o zona 30, depenent de l’amplada de la via. Quan circulin per la calçada, els ciclistes han d'anar pel centre del carril dret –excepte per girar a l'esquerra– i no poden fer servir el carril bus. Han d'evitar circular entre cotxes i vigilar l'obertura de portes dels vehicles aparcats.

Els ciclistes han d'anar en fila?

A les carreteres els ciclistes poden anar en columnes de dos, envaint la calçada, excepte en el cas de les autovies, on no es pot sortir del voral. En les vies amb poca visibilitat o amb la calçada en mal estat, les bicicletes han de circular en fila. Des del RACC recorden la importància de "senyalitzar correctament totes les maniobres" de la bicicleta, com ara els girs, els canvis de sentit i les aturades.

Sempre cal portar casc?

En carreteres i autovies sí. A les ciutats és recomanable, però només és obligatori per als menors de 16 anys. També cal fer servir llums i elements reflectants per ser visibles. "És obligatori fer-ho a la nit i fins i tot recomanable encara que sigui de dia", subratllen els tècnics de la comunitat ciclista del RACC. Tant dins com fora de l'àmbit urbà els ciclistes no han de fer servir el mòbil ni els auriculars. Al RACC recorden que aquests elements "són una de les principals causes d'accidents viaris" i també estan prohibits per a la resta de conductors, per evitar distraccions.

Puc trepitjar la línia contínua per avançar-los?

El Servei Català de Trànsit recomana als conductors que, quan vegin ciclistes a la carretera, deixin un marge d'almenys tres metres entre el seu vehicle i la bicicleta. A l'hora d'avançar-los cal anar a poca velocitat i deixant almenys un metre i mig de distància. La nova llei de trànsit espanyola introdueix una novetat important: per garantir que es manté aquesta separació s'obliga els conductors a envair el carril del costat o, fins i tot, el carril contrari, malgrat que hi hagi una línia contínua, "sempre que es faci garantint la nostra pròpia seguretat i la dels altres usuaris", recorden al RACC.

En una rotonda, qui té prioritat?

Els ciclistes sempre tenen prioritat de pas sobre els conductors, també a l’hora d’accedir a les rotondes o interseccions quan circulen en grup. A l'hora d'incorporar-nos a una rotonda, cal que els conductors esperin que passin tots els membres del grup ciclista, "del primer a l'últim". El RACC explica que aquesta és una de les normes "menys conegudes".

Normativa a banda, des del RACC consideren que les administracions titulars de les carreteres han de procurar "reforçar la senyalització en itineraris molt transitats per ciclistes", una mesura que s'ha demostrat eficaç en altres països europeus.

Així han de circular vehicles i ciclistes

Cal evitar circular per la la vorera

No es pot parar en

una via ciclista

Cal respectar els vianants i cedir

el pas als passos de vianants

En autovia cal circular pel voral

Distàncies de seguretat

3 m

CARRETERA

1,5 m

Circulació

En carrers de vianants i de plataforma única, les bicicletes poden circular en els dos sentits

És recomanable

dur casc

Circulació

Poden circular en columnes de dos, envaint la calçada, però en trams amb poca visibilitat o amb la calçada en mal estat han de circular en fila

No es pot fer ús d’auriculars ni del telèfon mòbil

Prioritat de pas

Cal senyalitzar les maniobres

En rotondes o interseccions

Prioritat de pas

Els ciclistes tenen prioritat de pas si hem d’envair el seu carril abans de girar

En rotondes o interseccions

En carrils bici

En carrils bici

3 m

1,5 m

3 m

1,5 m

stats