La L9 obrirà un nou tram amb quatre parades a finals del 2027, abans que s'acabi tota l'obra
Les estacions de Sagrera-TAV, La Sagrera, Plaça de Maragall i Guinardó-Hospital de Sant Pau aconseguiran que la línia ja circuli pel seu traçat definitiu
BarcelonaLes esperades obres de la L9 del metro de Barcelona avancen a poc a poc des que el Govern les va reprendre, ara fa ja dos anys i mig. Després d’una dècada aturada, en aquest temps la tuneladora que habita des de fa anys al subsol de la capital catalana ha perforat un nou tram i l’estiu passat ja va arribar a Mandri, on va quedar de nou aturada. Tot i que l’obra no està –ni de bon tros– enllestida, el Govern vol inaugurar un altre tram nou de la línia abans que finalitzin totes les actuacions i, així, allargar a poc a poc el recorregut en servei d’aquesta obra ja històrica. Segons el calendari actual, serà a finals del 2027 o principis del 2028 quan s’obriran quatre noves parades, de les quals tres són de nova construcció, abans que l’obra sencera estigui acabada.
Es tracta de les estacions de Sagrera-TAV, la Sagrera, Plaça de Maragall i Guinardó-Hospital de Sant Pau. Un recorregut de 3,6 quilòmetres més que unirà els barris de la Sagrera i el Guinardó sense haver d’esperar que l’obra s’acabi per complet, una fita que s’espera que passi el 2030. De fet, a sota terra, el túnel que cobreix aquesta part ja està completament acabat i els treballs a les estacions pràcticament enllestits; només falta col·locar algunes separacions entre vies.
L’operadora Transports Metropolitans de Catalunya (TMB), que gestiona la xarxa de metro barcelonina, valora “molt positivament” l’obertura d’aquest tram als ciutadans. A l’octubre, el president de TMB, Xavier Flores, ja va argumentar, en una entrevista a l’ARA, que “tot el que es pugui posar en servei serà positiu”, si bé va limitar-se a dir que corresponia a la Generalitat la decisió d’avançar les obres.
“En comptes de tenir un túnel fet i aturat, pots estrenar-lo abans i no esperar que sigui una inauguració conjunta de tota la línia. Els veïns ho agrairan”, va remarcar Flores, que també assegura que d’aquesta manera Guinardó i Maragall també quedaran connectats amb “dos intercanviadors molt potents”, com són els de la Sagrera.
Col·locar la L9 en el seu traçat definitiu
En aquest sentit, la inauguració del trajecte entre la Sagrera i el Guinardó també suposarà una altra gran fita constructiva en el macroprojecte de la L9. Aquests treballs impliquen fer un canvi de configuració en els trajectes actuals —que coincideixen a la Sagrera amb els de la L4— i situaran la línia 9 en el que serà el seu traçat definitiu.
Ara mateix les línies 9 i 10 del metro arriben a Sagrera Meridiana per un túnel que en realitat no els correspon, expliquen fonts pròximes al projecte, sinó que ho fan pel túnel que –en un futur– ha de servir per connectar la L4 amb la Sagrera, des de La Pau, una altra obra del metro molt esperada que es va reactivar el mes passat, amb l’adjudicació de redacció del projecte constructiu.
Per això, el perllongament de la L9 fins a Guinardó servirà no només per resituar la L9 sobre les vies que li pertoquen, sinó que també alliberarà l’espai necessari per continuar avançant amb la L4.
La tuneladora tornarà a perforar l'estiu que ve
Paral·lelament, aquesta mateixa setmana fonts de la Generalitat han confirmat a l’ARA que la tuneladora, que de moment es manté aturada, tornarà a foradar l’estiu que ve. La previsió és que culmini tot el túnel, arribant fins a Lesseps, en un període d’un any. Aquesta gran màquina perforadora va quedar aturada a l’estiu, després, d’arribar a Mandri, pel desgast que havia sofert la roda de tall, la gran part davantera que va esmicolant el terreny sota terra per crear el túnel.
Ara cal un recanvi que no arribarà fins a l’estiu que ve i que costarà 12 milions d’euros més, enfilant el pressupost d’aquesta part de les obres fins als 926 milions. En total, els anys de retard i les diverses incidències han fet que el sobrecost d’aquesta línia superi els 5.000 milions d’euros, segons un informe de la Sindicatura de Comptes.
Un cop estigui acabada, això sí, la Línia 9 de Barcelona serà la més llarga d’Europa i farà incrementar fins a 86 milions de viatgers l’any la xarxa de transport públic metropolità. A més, aquesta línia de metro també hauria de servir per descongestionar la L1 i la L5, que ara es troben gairebé al màxim de la seva capacitat.