L'Estat negocia amb els sindicats que el nou operador de Rodalies depengui de Renfe per evitar la vaga
Els sindicats apunten que les filtracions són interessades i que l'aturada de servei de dilluns es manté


BarcelonaS'intensifiquen les negociacions a Madrid les hores prèvies a la convocatòria de vaga de maquinistes de Renfe que ha de començar dilluns, amb una aturada de 24 hores dels conductors de trens. El govern espanyol estaria negociant amb els sindicats la possibilitat que el nou operador de Rodalies que gestionarà el servei quan culmini el traspàs "s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes". Així es desprèn de la filtració d'un esborrany d’acord entre el ministeri de Transports i els sindicats de Renfe i Adif que ha avançat l'ACN i al qual també ha tingut accés l'ARA. El document –que duu l'encapçalament del ministeri de Transports però cap segell ni tampoc cap signatura– també planteja que Adif mantingui “l’administració integral” de la R1, entre La Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop es produeixi el traspàs de la titularitat d'aquesta línia.
Després que aquesta filtració surti a la llum, els sindicats han mostrat la seva indignació i asseguren que es tracta d'informacions "interessades" i que la vaga continua vigent. "Desmentim qualsevol acord", apunten des del sindicat majoritari dels maquinistes, Semaf. "No donem cap crèdit a les versions que circulen de procedència anònima i que semblen destinades a provocar la desafecció entre els professionals ferroviaris decidits a secundar la vaga en defensa dels drets que ens volen prendre", han sentenciat en un comunicat.
Al seu torn, el ministeri de Transports coincideix que es tracta d'un document "apòcrif" i que no hi ha "res cert" de moment. "Nosaltres continuem en les negociacions", apunten els portaveus del ministeri a aquest diari.
Els sindicats CCOO, UGT, CGT, la Confederació Intersindical-SF i Semaf han convocat diverses jornades d'aturades totals i parcials per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març i 1 i 3 d’abril per denunciar, diuen, els incompliments dels acords signats el 2023 en relació amb el traspàs de Rodalies i la "privatització" del transport de mercaderies.
Negociacions tot el divendres
La vaga comença oficialment dilluns, però des de dijous el ministeri i els representants dels treballadors intenten negociar un acord per evitar unes aturades que podrien col·lapsar el sistema ferroviari a tot Espanya. L'esborrany –es tracta d'un document, per tant, que encara podria patir canvis– posa sobre la taula que la nova societat mercantil depengui orgànicament de Renfe "amb respecte i garantia dels drets laborals" però que tingui la seu social a Catalunya.
El document també recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració format per membres del govern espanyol i la Generalitat. En concret, però, parla de nou membres, quatre a proposta de Renfe Viajeros, quatre a proposta de la Generalitat i un president amb vot de qualitat també a proposta del govern català.
Pel que fa al traspàs de la titularitat de les vies, l’acord assenyala que Adif continuarà mantenint “l’administració integral” de la línia R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes i que el traspàs “no afectarà els drets sociolaborals de les persones treballadores” d’aquesta empresa pública.
Es preveu que les negociacions s'allarguin durant tot el dia a Madrid. En una roda de premsa aquest divendres al matí, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat que continuen treballant per desconvocar la vaga. “Tots voldríem poder donar les garanties suficients als sindicats per a la desconvocatòria de la vaga, però en qualsevol cas estem treballant; encara tenim dies al davant”, ha apuntat. Paneque ha insistit que el traspàs de Rodalies “no afecta” ni els drets econòmics ni sociolaborals de la plantilla de Renfe i Adif. Territori no ha donat cap altre detall sobre l'esborrany d'acord que ha transcendit les últimes hores.
Reaccions polítiques
Sigui com sigui, la possibilitat que l'operadora nova que ha de gestionar les Rodalies a Catalunya acabi depenent orgànicament de Renfe (que ja hi tenia una representació del 50%) ja ha despertat la reacció d'alguns partits polítics. El portaveu de Junts al Senat, Eduard Pujol, ha qualificat de "despropòsit" l'oferta de l'Estat.
"Tot el que passi per Renfe és una mala solució. Aquest és el resultat del no traspàs entre ERC i el PSOE d'Illa. La solució és traspàs i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Quan Esquerra negocia, el negoci de Robert i les cabres, i el PSC, rendit, aplaudint", ha dit Pujol a través del seu compte a X.