Mobilitat

L'expedient a la R2: l'únic que Consum ha obert a Renfe en set anys

En l'última dècada l'agència només ha iniciat dues sancions més que van acabar tombades per la justícia i sense conseqüències per a l'operadora

Usuaris de Rodalies en una imatge d’arxiu.
21/05/2023
3 min

BarcelonaL'avaria de la R2 Sud a Gavà d'aquest mes de maig quedarà registrada com una més d'entre totes les incidències "greus" que pateix la xarxa catalana anualment: unes 500 avaries cada any. Per contra, la reacció del Govern contra Adif i Renfe –la gestora de la infraestructura i l'operadora dels trens respectivament–, i la picabaralla política al voltant d'aquesta incidència, ha estat una de les més furibundes dels últims anys, coincidint amb la campanya de les eleccions municipals d'aquest 28 de maig. No és el primer cop que la Generalitat alça la veu per exigir el traspàs de Rodalies, però en aquesta ocasió la pressió s'ha redoblat fins al punt que l'Agència Catalana del Consum (que depèn del Govern) ha obert un expedient sancionador que pot arribar a comportar una multa de fins a 1 milió d'euros. Es tracta d'una mesura pràcticament inèdita en els últims 10 anys.

Segons ha pogut saber l'ARA, i malgrat totes les incidències que han copat Rodalies els últims anys, Consum no havia obert cap altre expedient a Renfe en els últims set anys. En l'última dècada, només havia arribat a iniciar dos procediments més, els anys 2015 i 2016. Els van obrir d'ofici i "per mala prestació de servei", però tots dos expedients van acabar arxivats en un calaix perquè la justícia els va tombar. Els magistrats van determinar el 2019, just abans de la pandèmia, que Consum no tenia competències per sancionar i tots dos processos van quedar sense efectes per a l'operadora.

Sense competències

El fet és que Consum, segons expliquen fonts de la mateixa agència, només té competències per sancionar "per vulneració de drets dels usuaris pel que fa a la informació que es facilita en relació amb les alteracions del servei o, com en el cas de l’expedient obert recentment, per pràctiques comercials deslleials". I remarquen que les infraccions que s'imputen ara a Renfe sí que estan "recollides en la llei del Codi de Consum". Un cop obert, el termini màxim legal per resoldre l'expedient és d'un any, tot i que Renfe encara podria presentar un recurs d'alçada.

Durant tots aquests anys, però, s'han produït altres incidències destacables en què els usuaris han manifestat una vulneració evident dels seus drets i de falta d'informació, com ara l'apagada del sistema del 9 de setembre que va deixar Catalunya sense cap tren durant tot un dia. En canvi, aquests fets no van provocar aleshores l'obertura de cap expedient d'ofici per part de Consum. Segons l'operadora, Renfe, tampoc consta cap altre expedient de Consum abans, més enllà dels dos mencionats.

El Govern, en canvi, sí que ha obert altres expedients, des del departament de Territori. I és que les incidències en aquests últims anys no han estat precisament poques. En aquest cas, però, han estat sempre expedients informatius, no pas sancionadors. Els últims que es van obrir van ser pel xoc de dos trens a Montcada i Reixac, el desembre passat; el xoc d'un tren de la línia R12 amb un cotxe a Bell-lloc, el mateix mes; l'incendi de Gavà que ha mantingut la línia sota mínims durant tres setmanes, o el trencament d'una catenària a Manlleu, pocs dies després, que va provocar un incendi visible i enregistrat pels mateixos usuaris.

Fonts del departament de Territori, però, remarquen que la Generalitat només és la titular del servei de Renfe a Catalunya i molts dels problemes rauen en la gestió de les infraestructures, d'Adif, de la qual només l'Estat és titular. Per tant, apunten, els expedients en aquest cas només els podria obrir el ministeri de Transports.

L'apli de Consum per posar queixes que ja ha desaparegut

L'any 2017 l'Agència Catalana del Consum va anunciar un canvi important en la seva gestió telemàtica de les reclamacions. L'aleshores conseller Josep Rull va explicar que es posava en marxa una nova apli perquè els usuaris de Renfe poguessin denunciar els retards de Rodalies o dels trens de mitjana distància a través del telèfon mòbil. L'objectiu, asseguraven, era ajudar els usuaris i animar-los a denunciar els retards si sentien "els seus drets menystinguts", però sobretot "pressionar" Renfe i Adif perquè donessin un bon servei. Les dades recollides, però, mai es van arribar a fer públiques.

Segons ha pogut saber l'ARA, aquest sistema es va dissoldre l'abril del 2021. "El web de l'Agència evoluciona i es torna responsiu, és a dir, consultable des de qualsevol dispositiu" i els formularis es milloren i, a més, "amb un cost molt inferior". Així l'apli del 2017 desapareix i queda substituïda pel web general, que, segons Consum, és "més àgil, responsiu i funcional".

 






stats