El soterrament de les vies a Montcada, eternament ajornat, es torna a retardar i s'encareix un 30%
Adif ha suspès les adjudicacions perquè els constructors no estaven d'acord amb els preus de l'oferta
BarcelonaLa històrica petició de soterrar les vies de tren al pas per Montcada i Reixac es torna a endarrerir una vegada més: trigarà almenys mig any més del previst. A l'abril la ministra de Transports Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar a bombo i platerets que les licitacions ja havien començat i que les obres s'iniciarien el gener de l'any que ve. Però l'ARA ha pogut saber que el projecte s'ha tornat a encallar a causa d'un recurs i això provocarà un nou retard de sis mesos: les obres no arrencaran abans del mes de juny.
Adif ja va comunicar oficialment divendres a l'Ajuntament de Montcada que suspenia la presentació d'ofertes. El motiu? La Confederació Nacional de la Construcció havia presentat un recurs contra la primera licitació (la del març) argumentant que els preus de les matèries primeres s'havien disparat a conseqüència de la guerra d'Ucraïna. Aquest estiu el Tribunal de Recursos els va donar la raó en part i, davant la possibilitat que les licitacions quedessin desertes o s'aturessin per problemes econòmics un cop començades, la gestora d'infraestructures ha decidit tirar-les enrere i "refer-les" per oferir uns "preus més reals" d'acord amb el context actual.
La conseqüència directa i amb més repercussió per a usuaris i veïns és que els tràmits administratius provocaran que la nova licitació no pugui tirar endavant abans del mes de novembre. Així ho van traslladar el govern espanyol i la presidència d'Adif a l'Ajuntament de Montcada en la taula de treball de divendres. A més, fonts municipals i de la mateixa Adif admeten que els preus inicials de les matèries primeres, com l'acer o el ciment, havien quedat "desfasats". Revisar-los ara suposarà un encariment al voltant del 30% respecte dels 465 milions anunciats a l'abril per fer la mateixa obra, que durarà sis anys i és una de les més importants projectades actualment a tot l'Estat.
Malgrat tot, la gestora d'infraestructures reitera el seu "compromís perquè el soterrament tiri endavant" i apunta que la nova licitació "garanteix amb tota la seguretat jurídica que, un cop comencin, les obres ja no es podran aturar", segons asseguren els seus portaveus. "Convocar un nou concurs a conseqüència del context econòmic actual no vol dir, en cap cas, que deixem de costat un projecte inclòs als pressupostos generals de l'Estat", va assegurar divendres la presidenta d'Adif, Marisa Domínguez.
L'enèsim retard en el calendari
El nou capítol en aquesta reivindicació històrica de soterrament se suma a una llarga llista de retards. El projecte preveu tapar els 4 quilòmetres de vies –que ara parteixen Montcada i Reixac per la meitat– començant pel barri de Can Sant Joan (l'extrem del municipi més a prop de Barcelona) i arribant fins al punt on la C-33 passa per sobre del municipi. L'últim anunci oficial, el 2017 (fet pel ministre de Foment del PP Íñigo de la Serna) preveia que les obres començarien el 2020 tapant la R4 i durarien 38 mesos; és a dir, que donaven per fet que el 2023 estarien acabades quan, en realitat, tot just ara s'estudia si es podrien començar l'estiu vinent.
L'Ajuntament de Montcada lamenta aquest nou retard, però assegura que estan tranquils: "Se suma als 30 anys que portem esperant el soterrament, però la decisió d’Adif de fer una actualització dels preus perquè s’ajustin a la realitat del mercat ens dona la tranquil·litat que la licitació es farà amb totes les garanties i evitant el risc d’una possible paralització de les obres per motius econòmics", diu l'alcaldessa, Laura Campos.
Resignació veïnal
El nou retard no agafa per sorpresa els veïns, acostumats com estan a les promeses incomplertes o ajornades. A l'abril, quan el govern espanyol va reprendre les obres, els ciutadans que viuen més a prop de les vies o els que les travessen cada dia per anar a treballar ja mostraven obertament el seu escepticisme. "Fa 28 anys ja em van dir que això aviat seria un passeig preciós", explicava a l'ARA el propietari d'un bar situat a tocar de les vies. Després de gairebé 30 anys, recosir el municipi sembla una fita utòpica que molts encara veuen massa lluny.
De fet, abans que aquesta ferida urbanística es tanqui, caldrà passar un altre període intens. Sigui quan sigui, quan comencin les obres de soterrament provocaran anys de "sorolls i molèsties" tant de dia com de nit, avancen des del consistori. Hi haurà afectacions a la mobilitat, al trànsit i encara més vies de tren que ara perquè, tal com està dissenyat el projecte, per mantenir les freqüències actuals caldrà fer un desdoblament mentre durin les obres. Tot plegat, però, "haurà valgut la pena" segons el consistori, sobretot per evitar que cap persona més (fins ara ja en són 170) perdi la vida creuant un dels molts passos a nivell que divideixen el municipi.