L'avaria a l'R2, un maldecap per als usuaris que durarà un mes
La Generalitat posa en marxa un servei alternatiu de busos i expedienta Renfe
BarcelonaUn llamp hauria colpejat dilluns a la nit el sistema elèctric de les instal·lacions d'Adif a Gavà i va afectar una de les zones més sensibles: el quadre de comandament del sistema de senyalització va quedar totalment cremat. Aquesta seria la principal hipòtesi del govern espanyol que explicaria el caos ferroviari que es viu a hores d'ara l'R2 Sud. "És una de les pitjors incidències que pots tenir, perquè et deixa a cegues", ha explicat Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures del govern espanyol. Aquesta greu incidència ja ha provocat greus afectacions aquest dimarts i no té una solució imminent: serà un maldecap per als usuaris que durarà un mes. Concretament, Flores ha apuntat que fins d'aquí tres o quatre setmanes l'R2 Sud, la línia més afectada, no tornarà a la normalitat.
Aquest dimarts només circula un tren cada trenta minuts en el tram que va de Sant Vicenç de Calders a l'estació de França passant per Vilanova i la Geltrú. L'afectació a l'R2, però, ha tingut diversos danys col·laterals: els trens regionals de Tarragona i l'Ebre, els de les línies R13, R14, R15, R16, R17, es desvien pel Penedès per arribar a Barcelona, i dels trens de llarga distància entre Múrcia, el País Valencià i Catalunya només en passen tres combois per sentit al dia. A més, ara els pocs trens de l'R2 pararan a totes les estacions, un fet que pot provocar retards en altres línies. Tot i que les incidències s'allargaran un mes, Flores ha explicat que el restabliment serà progressiu. És a dir, esperen que demà a l'R2 Sud ja hi circulin tres trens per sentit i hora (cada vint minuts i no cada trenta, com aquest dimarts), i així successivament fins a arribar a la normalitat.
Davant d'aquesta situació, el departament de Territori de la Generalitat ha anunciat que reforçarà el servei de bus que connecta que connecta les poblacions de Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Barcelona per tal d’oferir una alternativa a l'R2 Sud. Els reforços, segons la Generalitat, s'allargaran els dies que calguin. El Govern també ha demanat per carta a a Adif que aclari quan es preveu resoldre l'avaria. A més, Territori ha obert un expedient informatiu a Renfe perquè expliqui de l'operativa que s'ha posat en marxa arran de la incidència i quins reforços han dut a terme. El conseller, Juli Fernàndez, ha demanat, de nou, el traspàs íntegre de Rodalies.
El secretari general d'Infraestructures ha demanat disculpes a tots els usuaris, molts d'ells enfadats durant la jornada d'avui: "És una vergonya", es queixava més d'un passatger consultat per l'ACN. "Estem treballant per tornar a una normalitat que no serà immediata", ha insisitit Flores. L'avaria és al nucli de les instal·lacions d'Adif i el fet que sigui "material" i no informàtica provoca que s'hagi de "refer absolutament tot". El secretari general d'Infraestructures ha afirmat que hi estan destinant molts recursos. A més dels tècnics d’Adif que treballen per reparar la incidència, s’han reforçat els equips d’informació en estacions i també a nivell operatiu per poder garantir la prestació del servei.