Mobilitat

La T-Usual pot encarir-se tretze euros si decau la bonificació de l'Estat

L'ATM només es compromet a mantenir el 20% de descompte dels títols de transport

Un usuari davant de màquines de venda de bitllets de transport de TMB.
23/01/2025
3 min
13
Regala aquest article

BarcelonaEl terrabastall provocat per la caiguda dels tres decrets del govern espanyol aquest dijous al Congrés pot tenir repercussions ben aviat sobre el preu del transport públic a l'àrea de Barcelona. En un comunicat, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) -el consorci format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB– ha avisat que, si l'Estat acaba retirant la seva aportació, només mantindrà el 20% del descompte que li correspon.

En el comunicat, l'ATM ha explicat que, de moment, manté els preus i les bonificacions actuals a l'espera que el ministeri de Transports comuniqui o publiqui l'ordre d'anul·lació d'aquests descomptes. Tanmateix, el consorci ha avisat que si finalment s'anul·len les bonificacions de l'Estat, només mantindrà el descompte del 20% que li correspon actualment. El mateix han comunicat les ATM de Lleida, Girona i Tarragona.

Això implicaria que, per exemple, el títol de transport T-Usual d'una zona –el més utilitzat– passaria dels 22 euros que costa actualment –té una bonificació del 50%– a costar 35,2 euros. Un increment de 13,2 euros que es farà notar en moltes butxaques. En el cas d'una T-Usual de dues zones, per posar un altre exemple, passaria a costar 47,44 euros en comptes dels 29,65 actuals. La T-Jove s'enfilaria fins als 70,4 euros. La T-Casual i els bitllets senzills, en canvi, es quedarien com estaven, ja que no estaven bonificats.

Tarifes actuals del transport públic
L’ATM i el govern espanyol han decidit mantenir les bonificacions

-50%

-50%

B. senzill

T-usual

T-jove

T-casual

Nombre

de zones

Abonament 1 mes

Unipersonal

Abonament 1 trimestre

Unipersonal, <30 anys

10 viatges

Unipersonal

1 viatge

Unipersonal

1 zona

22,00 €

44,00 €

12,55 €

2,65 €

2 zones

29,65 €

24,65 €

3,80 €

Preu únic per a les

6 corones tarifàries

3 zones

41,60 €

33,55 €

4,95 €

4 zones

50,90 €

43,15 €

6,35 €

5 zones

58,35 €

49,55 €

8,10 €

6 zones

62,55 €

52,70 €

9,45 €

El sistema tarifari integrat de l'ATM –que permet utilitzar amb un únic títol de transport metro, autobusos urbans, metropolitans i interurbans, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies– és vàlid a Barcelona i a 295 municipis més de la seva corona. Actualment, l'Estat finançava un 30% de la bonificació del preu dels títols de transport públic de l'àrea de Barcelona, mentre que l'ATM –el consorci format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, l'AMB i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà– el 20% restant.

Abans d'acabar l'any 2024, quan encara no estava confirmat que el govern espanyol mantindria la seva aportació, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, havia assegurat que la Generalitat estava disposada a fer-se càrrec de la seva part per mantenir les bonificacions. De fet, el 21 de desembre el Govern va anunciar un acord amb els comuns en què es garantia que les bonificacions es mantindrien tot l'any –i no només sis mesos com en el cas del govern espanyol–, i que això implicava la pròrroga de la bonificació del 50% de la T-Usual i la T-Jove, a més de la gratuïtat de la T-16. Ara tot això està en l'aire.

Adeu a la gratuïtat de Renfe

On també es notarà la caiguda dels decrets és al servei de Rodalies. La gratuïtat dels abonaments per a viatgers habituals de Rodalies, Mitjana Distància i serveis de Proximitat desapareix a partir de demà. També els abonaments Avant que es bonificaven al 50%. En el cas dels de Rodalies i Mitjana Distància ja emesos es podran continuar utilitzant fins que en finalitzi la vigència el mes d'abril. El mateix passa amb els abonaments gratuïts de les línies de bus estatal.

Aquest mateix dimecres el ministeri de Transports ha explicat que amb la caiguda del decret les tarifes de busos i trens de la xarxa estatal tornen automàticament als preus de 2019, sense les bonificacions. Això vol dir, apunten, que a partir d'aquest dijous ja no es podran adquirir nous abonaments gratuïts o amb descomptes.

Tanmateix, l'executiu espanyol també té l'opció d'aprovar un nou decret que reculli només les ajudes al transport públic. En aquest cas, Junts –que aquest dimecres ha votat en contra del decret fent-lo caure– ja ha avançat que sí que votaria a favor per permetre tirar endavant la mesura.

stats