Els joves de 16 a 18 anys podran conduir cotxes elèctrics petits amb un nou carnet de conduir
La DGT exigirà l'assegurança obligatòria als conductors de patinets i escurçarà el termini de renovació del permís per a persones grans
BarcelonaConduir un turisme amb setze anys serà possible a l’Estat abans del 2030. La Direcció General de Tràfic impulsarà un nou carnet de conduir que permetrà als joves d’entre 16 i 18 anys conduir un vehicle elèctric petit que no superi els 90 km/hora. La mesura forma part d’un pla estratègic que pretén reduir la sinistralitat a les carreteres el 2030 i que inclou altres novetats: s’obligarà els conductors dels patinets a tenir una assegurança obligatòria, s’escurçarà el termini de renovació del permís per a persones grans i es fomentaran els exàmens de conduir amb cotxes amb canvi automàtic.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha justificat aquest dijous la posada en marxa del nou carnet per a menors per facilitar la mobilitat dels joves en l’àmbit rural i fomentar la igualtat d’oportunitats amb els nois i noies que viuen en entorns urbans i tenen més accés al transport públic. Marlaska ha recordat que aquest nou carnet està previst a la directiva europea de permisos de conduir i que ja s’aplica a França, amb “bons resultats”.
Fins ara, els vehicles elèctrics de fins a 400 quilos i que no poden superar els 90 km/hora només es podien conduir amb el carnet B, que és el que tenen els conductors de turismes majors de 18 anys. El nou carnet per a menors passarà a denominar-se B-1 i, segons el ministeri, permetrà que els joves coneguin el trànsit de la mà de la mobilitat elèctrica i, així, arribin a l’edat adulta amb una sensibilització completa cap a aquest tipus de vehicles.
L’estratègia del govern espanyol també passa per reduir la sinistralitat i reduir al 50% les víctimes mortals –de les 1.755 del 2019 a no més de 877– i els ferits greus a les carreteres. En total el nou pla de seguretat vial preveu 62 línies d’actuació. Aquest any i de cara al vinent l’aposta se centra sobretot en l’educació i la formació i també en la implantació d’una regulació més àmplia per als vehicles de mobilitat personal, sobretot els patinets.
Fins ara tan sols existien normatives a nivell local i feia temps que diferents municipis, com l’Ajuntament de Barcelona, demanaven l’impuls d’un marc legal estatal per poder regular àmbits als quals no tenien accés per manca de competències, com ara la possibilitat d’exigir una assegurança personal obligatòria de responsabilitat civil als propietaris dels patinets. A més, també es farà obligatori l’ús de l’airbag per a les proves de circulació amb moto en els exàmens de conduir per al permís A, és a dir, per a motocicletes d’alta cilindrada.
Millorar les carreteres secundàries
Una altra de les mesures que s’implantarà en els dos anys vinents és la revisió dels plans de renovació del carnet de conduir. La intenció és adaptar-se a la directiva europea que aposta per reduir el termini de renovació del permís per a les persones grans i ampliar el de les persones joves.
Pel que fa a les infraestructures, la DGT vol ampliar els trams de carreteres secundàries amb dos carrils per sentit separats per una mitjana i actualitzar el codi de senyals de trànsit. L’objectiu és que l’existència d’aquestes vies també ajudi a reduir la sinistralitat. En aquest sentit, el propòsit és reduir a la meitat el nombre de víctimes mortals a les carreteres de cara al 2030.
El director de la DGT, Pere Navarro, ha assegurat que cal treballar més per reduir la sinistralitat entre els col·lectius més vulnerables, sobretot els motoristes, que suposen un 15% dels conductors espanyols i representen ja el 27% de les víctimes mortals a l’Estat. Segons Navarro, també s’han de dedicar esforços a altres “desafiaments”, com evitar les distraccions al volant, que des del 2016 són la primera causa dels accidents mortals a les carreteres. Les directrius del pla seran revisades d’aquí quatre anys.