Mobilitat

Ja no n'hi haurà prou amb el carnet de cotxe per dur motos de fins a 125 cc: caldrà fer un curs

El govern espanyol obligarà els motoristes a dur casc integral i guants homologats per carretera

BarcelonaDurant tot l'any passat 53 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, un 20% més que el 2022. De fet, el repunt de víctimes mortals en aquest col·lectiu altament vulnerable contrasta amb la reducció del 13% de la mortalitat viària en termes generals. I la situació a Catalunya no és una excepció. Segons l'últim balanç de la direcció general de Trànsit (DGT), 299 persones a tot l'Estat han mort mentre circulaven en motocicleta els últims 12 mesos, un 19% més que l'any anterior. Per tot plegat, el ministeri d'Interior ha anunciat una bateria de mesures per intentar reduir la sinistralitat, com ara l'obligació de dur casc integral i guants homologats per als motoristes que circulin per carretera.

Tot i que encara no hi ha data concreta de la posada en marxa de la mesura, el ministre Fernando Grande-Marlaska també ha anunciat que els conductors de turismes amb tres anys d'antiguitat que vulguin conduir motos de fins a 125 centímetres cúbics també hauran de superar un curs obligatori. "299 morts en carretera és un autèntic disbarat i l'augment del 19% és totalment inassumible", subratllava Marlaska aquest dijous durant la presentació del balanç de sinistralitat viària de l'Estat. Cal tenir en compte que només a Barcelona hi ha 128.000 motos de fins a 125 centímetres cúbics, segons l'estadística municipal.

Cargando
No hay anuncios

Entre les noves mesures anunciades pel ministeri també hi ha l'actualització dels cursos de recuperació dels punts: s'incorporarà un perfil específic per als motoristes que els hagin perdut tots i es programaran cursos de conducció segura específicament dirigits a aquest col·lectiu. També s'instarà les empreses a enviar els seus conductors periòdicament a aquestes formacions. També es continuarà recomanant als propietaris de les motos d'alta cilindrada que duguin armilles amb airbag, malgrat que no serà obligatori.

Segons Marlaska, França o Alemanya han introduït mesures similars per intentar reduir la sinistralitat entre els motoristes. Alemanya exigeix que els conductors tinguin més de 25 anys, una experiència mínima de cinc anys i que hagin fet un mínim de nou classes teòrico-pràctiques, tot i que sense examen. A França fa més de deu anys que existeix una mesura similar (des del 2011), si bé el curs és d'unes 7 hores de durada i el conductor ha de tenir almenys dos anys d'experiència al volant.

Cargando
No hay anuncios

La patronal que agrupa la majoria de fabricants de motocicletes (l'Associació Nacional d'Empreses del Sector de les Dues Rodes, ANESDOR) ha posat en dubte l'efectivitat de la mesura. Assegura que el cas d'Alemanya és "massa recent" per extreure'n conclusions, mentre que considera que a França no ha repercutit en l'"evolució" de la sinistralitat en aquest tipus de motocicletes. "En canvi, sí que ha tingut un important impacte econòmic en el sector", diu la patronal en un comunicat, en el qual assegura que els nous requisits per a les motos de baixa cilindrada "tindrien un fort impacte en la nova mobilitat actual". Segons ANESDOR, això comprometria l'augment de vendes de les noves motos elèctriques i perjudicaria noves fórmules, com la del moto sharing.

L'únic col·lectiu vulnerable que creix

Segons el balanç del Servei Català del Trànsit (SCT), un 45% de les víctimes mortals d'accidents viaris l'any passat eren motoristes, ciclistes i vianants. La xifra de motoristes morts l'any passat (53, la meitat dels quals a les carreteres de la demarcació de Barcelona) arriba després d'un 2022 en el qual s'havia reduït, tot i que poc, la mortalitat entre aquest col·lectiu. De 48 motoristes morts el 2021 s'havia passat a 44. De fet, el col·lectiu de motoristes és l'únic en el qual han crescut les víctimes l'últim any. El 2023 van morir 12 vianants (el 2022 havien sigut 19) i 4 ciclistes (respecte dels 6 de l'any anterior). Des del SCT també s'insta els tres col·lectius a "tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat", i es fa una crida respecte a la resta d'usuaris demanant-los "prudència i respecte" envers la resta de conductors quan circulin.