La insistent avaria d'Adif que treu de polleguera els usuaris de Castellbisbal
Fa dues setmanes que un problema informàtic genera incidències de senyalització i causa retards constants a la R4 i la R8 de Rodalies

Barcelona"A causa d'una incidència a les instal·lacions de Castellbisbal, els trens circulen amb demores que poden superar els 15 minuts de mitjana". Aquest mateix missatge, amb variacions lleugeres, s'ha repetit incansablement els últims quinze dies als canals de comunicació d'Adif i de Renfe. Els retards són de 15 minuts, de 20 minuts o de 30, i fins i tot més. Varia el temps de retard, però el problema sempre és el mateix: "Una avaria a Castellbisbal". L'últim missatge (i incidència) va ser diumenge.
Davant l'allau de problemes concentrats en un mateix punt, els usuaris de Rodalies de les línies R4 i R8 –les més afectades per aquestes incidències– ja fa dies que expressen el malestar a les xarxes socials. "Porten des del dia 24 anunciant una avaria a Castellbisbal que se suposa que solucionen el mateix dia", es queixa una usuària a X. "Usuaris corrents escales amunt i avall perquè a les pantalles deien una via i els trens arribaven per l'altra", es lamenta una altra. "Què ha passat amb l'R4 de Molins cap a Barcelona que se suposa que havia de passar fa cinc minuts? Qui l'ha fet desaparèixer?", qüestionava diumenge un altre passatger directament a l'operadora. "El tren s'ha suprimit en origen per una incidència ja resolta a Castellbisbal", justificaven a les xarxes els comptes de Rodalies.
Un problema informàtic
La majoria d'aquestes avaries han passat a primera hora del matí, just quan el servei es posa en marxa. Sobre aquesta qüestió, la gestora de les infraestructures ferroviàries, Adif, ha explicat a l'ARA que tot i que les obres directes en aquesta zona ja s'han acabat, s'estan desenvolupant "actuacions tècniques d'elevada complexitat" en l'àmbit del nus de Castellbisbal i també vinculades a les obres del Corredor Mediterrani. "S'està mantenint en tot moment operativa la infraestructura per no afectar la mobilitat dels usuaris", justifiquen.
"Des de començament de gener, la fase actual de les obres d'instal·lació del tercer carril ha produït algunes incidències que, principalment, han afectat els sistemes de senyalització", admeten les mateixes fonts, que asseguren que la gestora, el fabricant dels sistemes i l'empresa tecnològica treballen "coordinadament i sobre el terreny" per trobar l'origen de les incidències i resoldre-les de la manera més àgil.
Fonts del sector ferroviari expliquen que el problema són els efectes "indirectes" d'aquestes noves actuacions —que es fan de nit— mentre el servei està aturat. Es tracta d'un nou programa informàtic que, quan es posa en marxa, dona alguns errors. D'aquesta manera, aclareixen, quan comença el servei apareixen ocupacions de carrils que provoquen un caos en les senyalitzacions i que cal resoldre abans de continuar circulant. Fonts tècniques també apunten que hi ha problemes semblants en el tram de Castelldefels-Vilanova.
L'Ajuntament de Castellbisbal explica que no té coneixement de quina és l'avaria concreta, però sí que han detectat una baixada en l'ús dels autobusos municipals que porten des del centre fins a l'estació. Fonts municipals assenyalen que demostra que hi ha "un descontentament generalitzat amb el servei", malgrat que és un dels transports més utilitzats al municipi i que es manté la gratuïtat per les rebaixes al transport.