Gratuïtat a Rodalies: tot el que has de saber sobre com aprofitar-la

Puigneró afirma que la proposta no s'aplicarà als bitllets integrats de la Generalitat

Natàlia Vila i Mar Bermúdez i Jiménez
3 min
Usuaris de Rodalies en una imatge d’arxiu.

BarcelonaMés dubtes que certeses. Aquesta és la sensació inicial que ha deixat l'anunci, aquest dimarts, de Pedro Sánchez, sobre la gratuïtat dels abonaments de Rodalies i mitjana distància de Renfe a partir de l'1 de setembre i fins al 31 de desembre. La mesura ha agafat per sorpresa tant els usuaris com la Generalitat i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que és qui fixa els preus de les tarifes integrades a Catalunya. La mesura, que es finançarà amb un crèdit extraordinari, ha arribat sense cap lletra petita i sense concretar com s'aplicaria –de forma pràctica– aquesta gratuïtat a l'entramat de títols i bitllets diferents que conviuen en el sistema de transport públic. Cal recordar, a més, que fa només una setmana el govern espanyol ja havia anunciat una rebaixa del 50% en els abonaments, que ara s'amplia fins al 100% en el cas de Renfe.

La falta de concreció ha fet que el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, hagi titllat la mesura de "populista" aquesta mateixa tarda. "El que els usuaris demanen és que el servei funcioni, no que sigui gratuït", ha etzibat. El vicepresident ha explicat que encara no se sap l'impacte econòmic que podrà tenir la mesura sobre el finançament de la Generalitat ni qui es farà càrrec dels costos d'aquesta gratuïtat.

Què sabem fins ara de la mesura i com afecta els usuaris habituals de Rodalies?

Quins bitllets afecta concretament?

Puigneró s'ha afanyat a concretar que la gratuïtat no afecta cap dels bitllets de transport integrats de Catalunya, és a dir, els que permeten fer ús de bus, metro, tramvia i també Rodalies de forma indistinta. Són aquells dissenyats per l'ATM i amb la seva nomenclatura, com la T-Usual, la T-Casual o la T-Jove, entre d'altres. Per tant, només seran gratuïts els bitllets multiviatge de Renfe. En concret, la mateixa operadora remarca que es tracta del Bonotrén de 10 viatges, l'abonament mensual i l'abonament trimestral. No hi haurà descompte tampoc en els bitllets simples d'anada i tornada, perquè la gratuïtat s'aplica només en compres de targetes amb més de dos viatges.

El que sí que es mantindrà a Catalunya, per part de la Generalitat, és la rebaixa del 30% del transport metropolità que ja va anunciar que es complementaria fins al 50% (també a partir de l'1 de setembre). Per tant, els usuaris dels transports públics gestionats des de Catalunya, que majoritàriament utilitzen títols integrats de l'ATM, no es beneficiaran de forma general de la gratuïtat anunciada pel president espanyol.

Qui pot, doncs, aprofitar la rebaixa a Catalunya?

Malgrat que no afecti els títols integrats, la mesura sí que pot beneficiar un gran nombre de passatgers que podrien decidir canviar i passar del seu títol habitual, de l'ATM, al títol propi de Renfe que ara serà gratuït. El Govern ja preveu un gran impacte, per exemple, en els abonaments de TMB de més d'una zona. El motiu? Els usuaris que normalment compraven T-Usuals o T-Casuals per moure's amb Rodalies ara podran passar-se al Bonotrén de Renfe, que serà gratuït. Si venien fins a Barcelona des d'una altra corona el preu era més car. Ara, en canvi, podran optar pel Bonotrén gratuït i comprar bitllets d'una zona per desplaçar-se per dins de la ciutat, fet que abaratirà el conjunt de la despesa. Per exemple, una persona que viu a Mataró però treballa cada dia a Barcelona i té un bitllet de T-Casual (l'antiga T-10) s'estalviarà els 30,50 euros d'aquest abonament, però en canvi haurà de pagar els 11,35 euros de l'abonament d'una zona si es vol moure per dins de la ciutat amb algun transport que no sigui Rodalies.

I els trens podran assumir un augment de la demanda?

Aquest és, ara per ara, el gran dubte al sector. Fonts ferroviàries apunten que l'anunci de la gratuïtat podria disparar la demanda de trens en detriment del cotxe privat. De fet, aquest és el motiu principal pel qual el govern de Sánchez impulsa la mesura. El problema, però, és que la xarxa està saturada. Actualment la demanda de Rodalies-Renfe se situa en el 80% respecte a abans de la pandèmia, segons dades oficials de la companyia. Per tant, només hi ha un 20% de marge abans que els trens viatgin al seu límit. Si la mesura anima excessivament els ciutadans a passar-se al transport públic, podria ser que el sistema no pugui absorbir tota la demanda. Fonts del sector assenyalen que, arribats a aquest punt, hi haurà poc marge de maniobra perquè, encara que la Generalitat podria decidir fer canvis i reorganitzar els serveis, les línies ja van força plenes i no hi ha cabuda per a més trens.

Des de la Plataforma pel Transport Públic (PTP), la vicepresidenta, Dolors Clavell, celebra la mesura però admet que "pot generar moltíssima demanda". L'associació veu amb bons ulls el "missatge positiu per a la utilització del transport públic", però alerta que la proposta no pot anar en detriment de la qualitat: "Cal vetllar perquè això no vagi en detriment de la gestió i la millora del servei, on hi ha un gran dèficit", assenyala Clavell.

stats