L'incendi en un tren de la R3: "Hem sentit olor de cremat i hem sortit pitant"
L'incident ha obligat a evacuar una setantena de passatgers i, segons Adif, ja s'ha reobert el tram Manlleu-Torelló
BarcelonaEnsurt a primera hora del matí d'aquest dimarts per als passatgers d'un tren de la R3 de Rodalies que viatjava des de Puigcerdà en direcció a Barcelona. L'últim vagó del comboi s'ha incendiat a l'altura de Torelló després d'un problema al pantògraf, que és la peça que uneix el tren amb la catenària. Segons ha explicat Adif, el mecanisme s'ha sobreescalfat i ha cremat la catenària. El foc ha provocat un forat al sostre del vagó i el fum i les flames s'han escampat ràpidament a dins del vagó, on hi havia una setantena de persones. Han estat els mateixos passatgers els que han donat l'avís al maquinista abaixant la palanca d'emergència. Després han sortit del vagó cap a les vies.
"La gent ha començat a cridar: «Baixeu del tren, baixeu del tren!» Hem sentit olor de cremat i hem baixat pitant”, ha explicat a l'ACN Núria Fortina, una veïna de Puigcerdà que havia agafat el tren per fer unes gestions a Barcelona. No hi ha hagut cap ferit greu, però sí diverses persones que han viscut nervis i estrès. Fins i tot algun atac d'ansietat, segons han confirmat els portaveus de Renfe. Un parell de passatgers també han estat atesos per talls de petita consideració.
L'incident ha obligat a tallar el servei de la R3 des de Manlleu fins a Ripoll i, posteriorment, només entre Manlleu i Torelló. Segons Adif, els tècnics han pogut solucionar l'avaria i cap a les 21.55 hores s'ha restablert el tram afectat, 14 hores després de l'incident. Durant tot el dia, Renfe ha gestionat un servei de transport alternatiu per carretera per cobrir el tram afectat.
Fins al lloc dels fets també s'hi han desplaçat cinc dotacions de Bombers que han evacuat i atès la setantena de persones que viatjaven dins del vagó. Pocs minuts després de l'ensurt els mateixos usuaris han omplert la xarxa de vídeos amb imatges del moment:
Adif obre una investigació
L'incendi s'ha produït quan faltaven pocs minuts per a les 9 h del matí. Els portaveus de Renfe i Adif, les empreses que gestionen els trens i la infraestructura ferroviària respectivament, han explicat que tant el tren com la infraestructura havien passat els controls de manteniment pertinents, però que aquests tipus d'incidents són difícils de controlar. Pel que fa a l'origen, la subdirectora d'operacions d'Adif a Catalunya, Gemma Aliaga, ha subratllat que "la causa està clara" i ha detallat que tot plegat "ha estat causa del pantògraf del tren, que estava en mal estat". Tot i això, la gestora de la infraestructura obrirà una investigació per esclarir com hauria d'haver respost la catenària davant d'aquest sobreescalfament.
Per la seva banda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha recordat que "Catalunya no té les infraestructures que necessita" perquè fa molts anys que "no s'han assolit les inversions perquè el servei funcioni". També ha aprofitat per recordar que per fer millores a la xarxa cal fer obres que "lamentablement continuaran impactant en les persones que utilitzin Rodalies", ha dit en relació amb els talls de Tarragona.
De fet, l'incendi d'aquest matí a la R3 no és un cas aïllat. L'agost passat ja hi va haver un altre foc en una de les catenàries de la mateixa línia. I la primavera de l'any passat un tercer cas. Des d'Adif, però, Aliaga ha assegurat que no estan relacionats. "Hi ha hagut diferents casuístiques, però la pràctica totalitat és per causes alienes a la instal·lació -ha defensat-. Les instal·lacions han passat totes les revisions i es troben en condicions òptimes per a la seva explotació", ha insistit Aliaga.
Aquesta no és l'única interrupció de circulació que ha viscut la R3 aquest dimarts, ja que el pas entre Planoles i la Molina també ha quedat tallat aquest matí, en aquest cas per la caiguda d'un arbre a les vies.