El Govern estudia fer una nova parada de FGC a Martorell
El nou baixador facilitaria l’arribada d’estudiants al macrocentre de FP de la UPC i dinamitzaria el polígon on hi ha la fàbrica de Seat
BarcelonaQuan la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va entomar la gestió del macrocentre de FP de Martorell per capgirar-ne la situació –el centre fa anys que està infrautilitzat– hi havia un aspecte que li preocupava especialment: com fer arribar els alumnes al "campus" que, en realitat, és el polígon industrial de la Seat. Mirant la ubicació del centre sobre el mapa, des de dalt, l’equip directiu de la UPC, que són alhora experts en arquitectura i infraestructures, van trobar una possible manera: construir un baixador, és dir una nova parada, a les línies de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que passen just al costat del centre educatiu. Això permetria fer arribar fins al polígon no només els estudiants del seu centre de FP, sinó també els treballadors de la planta de Seat i de la resta d’indústries.
Segons ha pogut saber l’ARA, els representants de la universitat ja han presentat oficialment la idea tant a l’Ajuntament de Martorell, on s’ubicaria la futura parada, com al departament de Territori, que gestiona l’operadora FGC, i per ara totes les parts veuen el projecte amb bons ulls. Fonts de Territori confirmen a aquest diari que la proposta és factible i ja n’estudien la viabilitat. "És una solució tècnicament possible i que ajudaria a dinamitzar no només el polígon sinó tota l’activitat social i econòmica de la zona", asseguren des del departament.
Si la idea tira endavant, l’objectiu seria aprofitar algun dels terrenys de l'administració situats entre l’escola de FP i les vies del ferrocarril (vegeu el mapa) per construir-hi un nou baixador. La nova parada s’instal·laria a les vies per on actualment passen les línies S4 (cap a Olesa de Montserrat) i les R5 i R50 (cap a Manresa). Concretament, el baixador estaria entre les estacions de Martorell Enllaç i Abrera, molt a prop del centre educatiu i enmig d’un entramat complex, per on també passen les autopistes A-2 i AP7. Per aquest motiu, a més del baixador, el projecte també hauria d’incloure una passarel·la o bé un pas soterrat per salvar la distància entre les vies del tren i el centre docent i superar els obstacles propis de la xarxa viària d’una manera segura.
"Tal com està pensat, el baixador quedaria a uns 300 metres del centre, fet que permet diverses opcions i fins i tot aprofitar estructures existents per travessar l’autopista", explica el vicerector d'Arquitectura, Infraestructures i Territori de la UPC, Jordi Ros, que detalla que el camí entre el baixador i el centre educatiu es podria fer en pocs minuts, caminant o en bicicleta.
Estudis preliminars
La instal·lació d’un nou baixador en aquest punt, però, també té aspectes complicats que caldrà tenir en compte. Fonts de Territori expliquen que una de les qüestions que s’hauran d’estudiar són els temps de viatge. "Hem de calibrar molt bé les freqüències i els horaris per tal que el fet d’afegir aquesta nova parada no allargui en excés els temps de recorregut i generi un perjudici per a la resta de passatgers", apunten des del departament. Les mateixes fonts asseguren que hi ha opcions que permetrien ajustar aquest problema, com ara que a la nova parada només s’hi aturi alguna de les línies o, fins i tot, només alguns dels trens en hora punta. "El primer pas serà fer els estudis i valorar els costos", apunten des del Govern.
Tot i que el projecte està en una fase molt inicial, des de la UPC celebren l’acollida que ha tingut per part de l’administració. "Estem satisfets de veure que hi ha voluntat d’acció general. Estem il·lusionats, perquè trobar una solució per fer arribar els alumnes de manera sostenible era un escull difícil i que requeria una resolució imaginativa", insisteix Ros, que assegura que aquesta opció és més "viable" que altres propostes com ara una xarxa d’autobusos o un tren llançadora. "Volem un campus, no un polígon docent", afegeix.
De fet, la idea de construir un baixador i no pas una estació no és casual. Un baixador és una infraestructura simple que serveix perquè els passatgers pugin o baixin del tren, però des de la qual no es pot organitzar ni intervenir en la circulació. La seva construcció és, per tant, molt més ràpida i econòmica. Fa només unes setmanes, de fet, FGC va anunciar la licitació de les obres per construir una d’aquestes infraestructures a la línia Lleida-La Pobla –per donar servei al polígon del Segre– i va concretar que, en aquest cas, l’import seria de 453.000 euros i la durada dels treballs de quatre mesos.
Un centre fins ara desaprofitat
La posada en marxa d’aquesta nova infraestructura solucionaria, doncs, els dubtes inicials de la UPC per trobar un mitjà de transport eficient i sostenible fins al macrocentre acadèmic, que des que es va estrenar –ara fa vuit anys– ha estat infrautilitzat. El 2015 l’aleshores president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar aquest equipament que va costar més de 17 milions d’euros i havia de convertir-se en el gran pol de formació de treballadors tècnics de l’automoció. Ara la UPC ja hi té cursos funcionant i el curs que ve començarà la formació continuada.