Mobilitat

El Govern es compromet a mantenir les bonificacions al transport el 2025

L'executiu diu ara que prefereix replantejar-les de cara al 2026 per limitar-les a alguns sectors

BarcelonaLes bonificacions al transport, de moment, es queden, almenys a Catalunya. La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha anunciat aquest dimarts el "compromís" de la Generalitat per mantenir aquests descomptes de cara a l'any vinent, el 2025, sigui quina sigui la decisió que acabi prenent el govern espanyol. "Farem el que sigui necessari per complementar allò que es determini des del ministeri per mantenir els mateixos nivells per a l'any que ve", ha assegurat Paneque.

Ara bé, 2025 podria ser l'últim any de rebaixes al transport: la consellera també ha advertit que aquestes bonificacions podrien tenir data de caducitat i ha obert la porta a canviar-les de cara al 2026. "Al llarg del 2025 hem de fer una reflexió sobre quins grups de població hem de bonificar i quins no, perquè el que va néixer en un moment d’excepcionalitat, no es pot mantenir de manera lineal", ha explicat Paneque en la roda de premsa posterior al consell executiu.

Cargando
No hay anuncios

Un anunci inesperat

De fet, l'anunci del Govern de mantenir els descomptes sorprèn perquè durant les últimes setmanes els missatges del departament de Territori apuntaven precisament en la direcció contrària, és a dir, insinuaven la fi dels descomptes tal com estan plantejats actualment i assenyalaven la necessitat de reduir algunes de les bonificacions i fer-les més progressives, en funció del grau de vulnerabilitat o la recurrència dels usuaris.

Cargando
No hay anuncios

Sense anar més lluny, fa només deu dies el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, va dir en un acte de la patronal del transport de viatgers FECAV que mantenir les rebaixes als bitllets de transport fins a la meitat del seu preu habitual, com passa amb la T-Usual, era "inassumible". I no va ser l'únic, altres representants del departament de Territori com la directora general de Mobilitat i Transport, Susi López, també es van pronunciar a favor de retallar les bonificacions, però no suprimir-les del tot.

En qualsevol cas, la decisió final del que passa amb aquestes rebaixes (que es van posar en marxa per compensar la pujada de preus que va provocar l'inici de la guerra d'Ucraïna) depèn del ministeri de Transports, que s'hauria de pronunciar els pròxims dies sobre si manté, modifica o fa decaure les bonificacions per començar el pròxim any amb els nous preus ja fixats. Durant la tardor, fins i tot el ministre de Transports, Óscar Puente, també s'havia mostrat partidari de fer canvis, però el ministeri encara no ha aclarit quina és la seva decisió final. El govern de la Generalitat també feia temps que es desmarcava de les rebaixes generalitzades i apostava per bonificacions més dirigides al públic vulnerable. Fins ara.

Cargando
No hay anuncios

Aquest dimarts, tot i l'anunci inesperat del manteniment de les rebaixes per part de la Generalitat –passi el que passi a Madrid– la consellera ha matisat la seva decisió deixant el debat obert i la intenció de fer canvis, però emplaçant el debat per a més endavant. "No es poden mantenir tal com van estar pensades, en un moment d'excepcionalitat i de manera lineal, sinó que hem de veure quins sectors cal ajudar més per mantenir un principi bàsic, el de la democratització de la mobilitat amb un transport públic de qualitat i eficient", ha argumentat Paneque. La consellera també ha volgut insistir que, després del replantejament, les bonificacions continuaran beneficiant sectors com el de “la gent jove” o aquells que fan servir el transport públic de manera “vinculada a la mobilitat laboral i la geografia” de forma recurrent. “Al llarg del 2025 estudiarem això i quin impacte tindria sobre els comptes de la Generalitat”, ha comentat.