El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, també ha volgut posar l'accent en el repunt de la sinistralitat entre un dels col·lectius més vulnerables a les carreteres, el dels motoristes. Des de principi d'any han mort 15 conductors de motocicletes a les carreteres, cosa que suposa un 27% del total de morts en vies interurbanes. Amb l’objectiu de reduir la sinistralitat, des del 22 d’abril, el Servei Català de Trànsit i la divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra han intensificat els controls PREMOT, amb especial incidència els caps de setmana, en què es despleguen radars mòbils, radars en línia i patrullatge de paisà per detectar infraccions, tant si són comeses per conductors de motocicletes com per la resta de conductors. Fins al 7 de maig, s’han portat a terme494 controls, en els quals s’ha aturat 10.613 vehicles i s’han interposat un total de 1.559 denúncies.
Fins a un 20% més de cues a la C-31 pel caos de Rodalies al sud
El ministeri de Transports carrega contra la Generalitat per l'ús electoral de les dades
BarcelonaL'avaria que des de fa setmanes afecta el corredor ferroviari del sud de Catalunya arran de la incidència a la línia R2 Sud de Rodalies obliga els passatgers a buscar alternatives de mobilitat. Des de l'1 de maig només poden circular tres trens per hora i sentit a les vies (un Regional i dos de Rodalies) i tot i que tant Renfe com la Generalitat han habilitat serveis alternatius d'autobusos des d'algunes de les estacions de Rodalies, cada cop són més els usuaris que han optat pel vehicle privat. Així es desprèn de les dades recopilades pel Servei Català de Trànsit, que ha detectat un augment de fins a un 20% de les retencions de trànsit a la carretera C-31 Sud, sobretot entre les poblacions del Garraf i l'entrada a Barcelona en l'hora punta del matí. En total, des que es va produir l'avaria, s’han sumat gairebé 6.000 vehicles al flux de trànsit habitual d'aquesta carretera.
Segons les dades de trànsit dels darrers dies, s’observa que s’han afegit més de 16 quilòmetres i gairebé 6 hores de retencions. Val a dir que no tots els dies s'han registrat augments del 20%, sinó que han oscil·lat entre el 5 i el 20% (punt màxim al qual es va arribar dimecres passat). Malgrat tot, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que les afectacions s'han donat en un moment en què la C-31 "perdia trànsit".
Amb les xifres sobre la taula, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha aprofitat la visita a la Fira de Barcelona amb motiu del Saló Motoh! –i l'inici de la campanya electoral per a les eleccions municipals– per tornar a demanar el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat. "Si no saben gestionar les Rodalies, que les traspassin", ha etzibat. Elena creu, a més, que la situació mereixeria les disculpes del "partit de les Rodalies", en referència al PSC.
El govern espanyol es defensa al·legant una "allau d'inversions"
A hores d'ara, per la línia que va de Sant Vicenç de Calders fins a Barcelona, paral·lela a la costa, només hi circulen dos trens de Rodalies per hora i un Regional cada 60 minuts. Aquesta és la màxima capacitat que es pot assolir per garantir la seguretat mentre es reparen els sistemes de senyalització: unes tasques que s'allargaran com a mínim dues o tres setmanes més. Fonts del ministeri de Transports, del qual depenen tant Renfe com Adif, han admès aquesta tarda que "hi ha moltes incidències" i això no els agrada, però s'han defensat dient que "mai hi havia hagut un nivell tan gran d'inversió ni actuacions a la xarxa ferroviària catalana".
El ministeri ha intentat posar "en context" els problemes que envolten Rodalies i ha recordat que a Catalunya hi ha més de 1.200 quilòmetres de xarxa (la majoria dels quals estan al descobert, a cel obert) i més de 300.000 trens a l'any. "Sense cap intenció de minimitzar res –apunten fonts del ministeri– cal tenir en compte la magnitud de les xifres que movem", argumenten. El ministeri també ha recordat les xifres d'inversió que s'estan fent sobre Rodalies (un pla de 6.300 milions, dels quals ja s'han executat, és a dir gastat, més de 1.000 milions) i ha repassat les licitacions en marxa, que ja s'eleven als 877 milions, i que aviat es convertiran en noves obres de millora.
Què causa les incidències?
El govern espanyol també ha detallat que la majoria de les incidències que es produeixen a la xarxa tenen a veure amb agents externs a les companyies, com ara actes vandàlics, atropellaments i causes meteorològiques (37%); en segon lloc (32% dels casos), són responsabilitat de les operadores, sigui Renfe o altres operadores, per exemple de mercaderies; en tercer lloc, són atribuïbles a l'estat de les infraestructures, és a dir, a Adif (27%). El 4% restant es deuen a les obres en marxa.
Les mateixes fonts també han carregat sobre l'ús electoral que consideren que la Generalitat està fent tant de les avaries dels últims dies, en especial dels problemes a la R2 Sud, com de les dades sobre incidències acumulades a la xarxa. "El Govern té totes les dades des del primer dia, incidència a incidència, minut a minut, ho saben tot: no és veritat que no estiguin informats, la transparència per part d'Adif i Renfe és màxima, però ara interessa fer soroll", critiquen.
Pel que fa a l'avaria concreta de Gavà, que manté en mínims el servei del corredor sud de Rodalies, fonts del ministeri asseguren que encara no saben què va passar exactament. "Vam explicar alguna de les hipòtesis que teníem en investigació, com la del llamp, però ja no n'avançarem més: quan l'informe estigui llest es farà públic", han puntualitzat.