Enèsima promesa de soterrar les vies a l'Hospitalet de Llobregat sense data: "Ara sí"
La ministra Sánchez diu que no vol concretar calendaris per no "frustrar" els veïns
BarcelonaFa vint anys que se'n parla i els estudis bàsics s'han engegat diverses vegades, però les obres del soterrament de les vies al seu pas per l'Hospitalet de Llobregat no acaben d'arribar per més que s'anunciïn. Aquest divendres ha tornat a passar: la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la socialista Raquel Sánchez, s'ha reunit amb l'alcaldessa de la ciutat, Núria Marín, per garantir de nou que "ara sí que faran possible el soterrament". L'alcaldessa, també socialista, ha afegit a més que entén l'escepticisme dels veïns, però que "aquesta vegada va de debò".
És la tercera vegada que es fa el mateix anunci en tres anys. El 2020 el ministeri va anunciar que reprenia l'històric projecte, amb la licitació de l'estudi bàsic, i el 2021 va informar que ja s'havia adjudicat. Aquest divendres la titular de Transports ha presentat el projecte d'integració urbana de les vies ferroviàries, que comptarà amb una inversió pròxima als 1.000 milions d'euros i preveu soterrar les línies R2 i R4 de Rodalies al seu pas pel nucli urbà i també la construcció d'una estació intermodal a la Torrassa. Aquesta vegada, però, tampoc s'han marcat dates per evitar el que ja va passar també el 2009 i el 2018, en anteriors anuncis del mateix soterrament que no es van acabar complint.
Estudi informatiu
Sánchez ha explicat aquest matí que actualment ja s'està redactant l'estudi informatiu i els projectes bàsics i constructius, però no ha volgut entrar en calendaris perquè "és alimentar la frustració de la ciutadania", ha dit. L'alcaldessa Marín ha insistit que el projecte "ja està molt a prop" i ha destacat que suposarà una millora per a la segona ciutat més gran de Catalunya, perquè unirà i permetrà guanyar espais verds i reorganitzar el territori. "Significa deixar la xarxa de Rodalies del segle XIX per tenir una xarxa de Rodalies del segle XXI", ha apuntat. També ha recordat el soterrament pendent a la Gran Via, que generarà la possibilitat de guanyar espai per instal·lar empreses i més zones verdes.
El soterrament de les vies a l'Hospitalet de Llobregat permetrà fer una línia directa per a regionals que podran anar per qualsevol dels dos túnels, amb parada a plaça Catalunya, i evitant la cruïlla de vies, que reduirà el temps de viatge: “Millorarem infraestructura i transformarem els fluxos”, ha dit la ministra. La nova infraestructura també hauria d'integrar l'actual estació de Bellvitge i, d'altra banda, la nova estació intermodal de la Torrassa facilitarà la connexió entre les línies de Vilanova i Vilafranca i connectarà Rodalies amb les línies 1 i 9 del metro.