Mobilitat

Cada dia tres conductors de patinet elèctric acaben ferits

Cops, blaus i fractures són les lesions més habituals que s’atenen

Un patinet, pel centre de barcelona, aquest matí

BarcelonaEs mouen pels carrers entre els cotxes, les motos, els autobusos i les bicicletes, però també entre els vianants. Alguns fan llum. D'altres van a tanta velocitat que és fàcil sentir un brunzit quan passen pel costat. A bord hi va sobretot gent jove, repartidors i alguns pares amb fills. Els patinets elèctrics –o vehicles de mobilitat personal (VMP), com es coneixen oficialment– són un transport cada vegada més habitual a les grans ciutats perquè són ecològics, versàtils i ràpids. Però dins la jungla de ciment cada cop és més fàcil que es vegin implicats en accidents.

Segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT) a què ha tingut accés l'ARA, l'any passat 987 conductors de patinets elèctrics van resultar ferits en un sinistre a Catalunya. Entre gener i setembre d'enguany, la xifra ja s'enfila fins als 649. Cada dia dels últims dos anys, de mitjana, aproximadament tres usuaris de VMP han patit algun tipus de contusió, fractura o traumatisme.

Tal com reflecteixen les dades de Trànsit, els accidents tenen lloc tant a les vies interurbanes com urbanes, si bé la gran majoria passen a dins de les ciutats. De fet, només el 0,37% passen a fora dels municipis, que en xifres absolutes són sis sinistres amb ferits en dos anys. L'àrea metropolitana de Barcelona és una de les zones amb més ús de VMP i, per tant, el risc de patir un accident també augmenta. El doctor Albert Alier, del Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l'Hospital del Mar, creu que la xifra dels tres conductors ferits al dia podria ser superior, almenys a la seva zona. "Som un centre que té certes peculiaritats per la nostra ubicació en una gran ciutat i en una zona on hi ha molta activitat ludicoturística, però la impressió és que hi ha més accidentats que arriben al servei d'Urgències i que també estan augmentant els traumatismes greus i les fractures", explica.

L'equivalent a una caiguda d'alçada

L'especialista assenyala que un accident causat per un patinet s'engloba en la mateixa categoria que una caiguda d’alta alçada. Tots dos són d'alta energia, és a dir, que l'impacte en l'accidentat pot ser molt greu. "El patinet elèctric és un vehicle de gran inestabilitat, són dues rodes, un manillar i una plataforma. L’usuari és la carrosseria", detalla. Amb les dades de Trànsit a la mà, la gran majoria de ferits tenen un pronòstic lleu (fins a 617 aquest any), mentre que els greus representen un percentatge molt més petit (32 víctimes). L'Hospital del Mar ja va analitzar les dades d'atesos per accidents de patinet l'any 2021 (397) i va constatar que la meitat de les lesions que veien eren contusions causades per cops, la qual cosa permetia als pacients rebre l'alta immediatament.

En canvi, la meitat restant sí que pateixen algun tipus de fractura, sobretot als canells (és especialment freqüent al cúbit i al radi) i a les cames. "Té sentit, perquè el primer suport a què recorrem per protegir-nos són les mans, i les extremitats inferiors reben els cops en anar a terra, impactar amb un vehicle o ser atropellat, per exemple", resumeix Alier. En aquests casos, la meitat de les fractures es tracten de manera conservadora amb immobilització i acaben curant-se, però l’altre 49% dels pacients han de passar per quiròfan. "El patinet té riscos i ha de ser portat amb prudència", insisteix el doctor, que recorda que també hi ha tercers afectats en aquests accidents.

La setmana passada, una enquesta del RACC (feta a 800 persones) va constatar que tres de cada quatre ciclistes diuen que els patinets elèctrics els fan sentir insegurs quan circulen per Barcelona. De fet, gairebé van col·locar els VMP al mateix nivell de risc que els cotxes. Alier també destaca la vulnerabilitat dels vianants, perquè no s’esperen l’impacte. Les lesions en infants petits i gent de més de 80 anys poden ser molt discapacitants. Els primers perquè encara estan en desenvolupament, mentre que els segons poden tenir complicacions associades a l’edat i a altres patologies. Per exemple, hi ha gent gran que amb una ferida per atropellament de patinet pot patir un problema de circulació de base i que la nafra no cicatritzi i que s’infecti.

Casc i protectors

En el còmput de Trànsit dels últims dos anys pel que fa als ferits amb VMP no hi apareix cap víctima mortal, tot i que a principis de setembre va morir un home en un accident amb patinet elèctric a Santa Coloma de Gramenet. El seu cas encara no surt reflectit a les dades. Amb tot, des de Trànsit recomanen certes mesures de seguretat, com fer servir casc, que és una protecció que no és obligatòria a tot arreu i depèn de cada municipi. A Barcelona, per exemple, està prohibit circular sense casc, però a Santa Coloma només és una recomanació portar-lo. Alier també posa damunt la taula la necessitat de fer servir protectors per als canells, els genolls i els colzes.

Des de Trànsit també demanen circular sense auriculars, no portar mai un acompanyant i recomanen mesures com contractar una assegurança o senyalitzar les maniobres abans de fer-les. Igual que al volant del cotxe, recorden que no es poden consumir ni alcohol ni drogues i que no es poden superar els 25 quilòmetres per hora.

Fonts de Trànsit també recorden el perill que representa trucar un patinet per poder arribar a velocitats més elevades. Això no només representa un risc a l'hora de circular (el patinet de Santa Coloma de Gramenet, per exemple, estava trucat), sinó també quan està estacionat. Fonts dels Bombers recorden que es multiplica el risc d'incendi o d'explosió de la bateria. L'any passat es van cremar una quarantena de patinets elèctrics, i en alguns casos les conseqüències van ser fatals: el 7 d'octubre de 2023 una criatura de dos anys va morir en un foc d'un habitatge provocat per un patinet que s'estava carregant a l'interior del pis.

stats