Mobilitat

El desgast de la tuneladora endarrereix 14 mesos més les obres de la L9

El tram entre la Sagrera i el Guinardó s’estrenarà el 2027 i la línia completa es posarà en marxa el 2030

3 min
La tuneladora al pou de Mandri.

BarcelonaLes obres de les línies L9 i L10 del metro de Barcelona han entrat en una nova fase. La tuneladora va arribar dilluns a la futura estació de Mandri, una fita que es produeix tres mesos més tard del que s'esperava a causa del desgast de la màquina i de les dificultats inesperades. Aquest mateix desgast és el principal motiu pel qual el Govern ha anunciat que les obres (que ja acumulen més d'una dècada de retard) encara s’endarreriran 14 mesos més. Des del departament de Territori expliquen que s’ha de canviar la roda de tall de la tuneladora i que aquesta peça tardarà un any a arribar. A hores d'ara falten 1,6 quilòmetres d'excavacions perquè el túnel de la L9 arribi a Lesseps, però les obres hauran d'esperar fins a l’octubre del 2025 per començar.

L'arribada de la tuneladora de les obres de la L9 a Mandri

“La roda de tall que tenim no és la més adequada per fer el tram que ens falta”, ha reconegut el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat i Soto. Els responsables del projecte detallen que l'últim tram de les obres des de Sarrià fins a Mandri ha debilitat considerablement la tuneladora perquè el terreny de granit ha estat "molt més abrasiu del previst". De fet, la màquina havia de culminar la feina fins a la nova estació al mes d'abril, però a finals de febrer es va fer una aturada tècnica de manteniment que va retardar el termini. "En aquell moment vam tenir molts dubtes de si la roda de tall aguantaria fins a Lesseps, i per això hem decidit canviar-la", ha defensat Prat. La peça nova arribarà d'aquí dotze mesos i caldran dos mesos més per instal·lar-la. En aquest sentit, Prat ha explicat que la nova roda serà "híbrida" i més adequada per perforar la pissarra, el material que predomina en el tram d'obres que falta.

Quatre estacions del tram nord s'estrenaran el 2027

D'altra banda, les obres del tram nord de la L9 i la L10 sí que es mantenen dins del termini previst. De fet, Territori preveu que les quatre estacions entre Sagrera-TAV i Guinardó - Hospital Sant Pau s'estrenin el 2027. “No tindria sentit que tinguéssim estacions finalitzades sense donar-los ús”, ha assegurat el director general d'Infraestructures de Mobilitat. D'aquesta manera, ha justificat que no cal esperar-se a obrir tota la línia de cop –com sí que s'havia plantejat anteriorment– i que es poden anar estrenant els trams que s'enllesteixin abans. Pel que fa a les obres del tram nord, s'ha construït més del 95% de l'obra civil de les estacions de Sagrera-TAV, Sagrera, Plaça de Maragall i Guinardó - Hospital Sant Pau, però falta habilitar la llosa intermèdia, que separarà la circulació dels trens, al Guinardó.

Des del departament han explicat que "els túnels són les obres més difícils que hi ha a nivell d'enginyeria". En aquest sentit, han afegit que el pressupost de la construcció de la L9 i la L10 de moment pujarà fins als 926 milions d'euros, ja que la compra de la nova roda de tall l'ha augmentat en 12 milions més. Respecte als terminis, han anunciat que es preveu que la tuneladora arribi a Lesseps a finals del 2026 i que la línia sencera, que ha de ser la més llarga d'Europa, es pugui estrenar finalment l'any 2030. En total, la construcció d'aquestes línies farà incrementar fins a 86 milions de viatgers l'any la xarxa de transport públic metropolità i servirà per descongestionar la L1 i la L5 del metro, que ara es troben gairebé al màxim de la seva capacitat.

stats