Mobilitat

¿Quant costaran els bitllets de transport públic el 2024?

Els nous preus del transport públic a Barcelona entraran en vigor el 15 de gener i la caducitat dels antics s'allarga al 30 d'abril

ARA
i ARA

BarcelonaEls bitllets de transport públic mantindran la bonificació del 50% un any més. La Generalitat i les administracions locals ja havien acordat mantenir l'aportació pública del 20% que fan a aquests títols de transport. I finalment PSOE i Sumar han tancat un acord per prorrogar l'aportació del 30% restant, així com el sistema d'abonaments gratuïts per als viatgers freqüents de Rodalies i dels trens de mitjana distància, que s'ofereixen des del setembre de 2022, quan el govern espanyol va aprovar un reial decret amb mesures per fer front a la crisi energètica que incloïa descomptes per promocionar el transport públic.

Ara bé, malgrat el manteniment de les bonificacions, els títols de transport més habituals sí que pujaran de preu aquest 2024. Després de tres anys amb les tarifes congelades, el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha decidit apujar els preus dels bitllets un 6,75% a partir del 15 de gener del 2024. Així, el bitllet d'una zona de la T-Casual passarà dels 11,35 euros actuals a costar-ne 12,15, mentre que en el cas de la T-Usual costarà almenys 21,35 euros en lloc dels 20 actuals. Com que els nous títols no es podran adquirir fins al 15 de gener, l’ATM també ha acordat allargar la caducitat de tots aquells títols comprats abans del 14 de gener fins al 30 d’abril, per permetre que s’aprofitin al màxim.

Cargando
No hay anuncios
Noves tarifes del transport públic el 2024
L’ATM i el govern espanyol han decidit mantenir les bonificacions

La T-verda i la T-16 mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol. Segons informa l’ATM, els títols encara vigents de 2022 que van prolongar la seva validesa tot aquest darrer any caducaran el 31 de desembre de 2023, i no es permetran bescanvis de títols de 2023 per a títols de l’any vinent, s’hagin fet servir o no.

Cargando
No hay anuncios

Compensar la pujada de costos

L'ATM justifica l'increment de les tarifes per "garantir la sostenibilitat" del sistema, tenint en compte l'increment de preus generalitzat dels últims anys i, especialment, el de l'energia. En un comunicat, recordaven que els preus dels bitllets no pujaven des de l'any 2000 i que en els últims tres anys hi ha hagut una política de contenció de preus i de millores en les prestacions dels títols socials. També s'apuntava com un altre dels motius per a l'encariment dels bitllets la necessitat de fer front a l'impacte que la pandèmia ha tingut sobre el transport públic, ja que va suposar "almenys dos anys de forta descompensació financera als operadors".

Cargando
No hay anuncios

Les previsions de l'organisme indiquen que la demanda del transport públic de Barcelona pujarà durant el 2024. De fet, entre el desembre del 2022 i el novembre del 2023 es va marcar un nou màxim històric d’usuaris, amb 1.076 milions de viatges, superant les dades prèvies a la pandèmia. En l’acumulat del 2023, entre gener i novembre, el conjunt de modes de transport junts superen amb 148 milions de validacions les del mateix període de l’any 2022 i se situen prop del 2,5% per sobre de la demanda de l’any 2019. Per això, la previsió és que el tancament de l'any pugui ser rècord.