Comença un nou tall de Rodalies: tres dies sense tren a l'aeroport i vuit línies afectades
Fins al 4 de gener es modifica el servei de la R2, R2 Nord i R2 Sud, R13, R14, R15 i R16 i R17, i s'activaran 68 autobusos entre Gavà i Barcelona
BarcelonaNou pla alternatiu per obres a la xarxa de Rodalies de Catalunya. Des d'aquest dijous, 2 de gener, i fins al dissabte, 4, la connexió ferroviària amb l'aeroport de Barcelona quedarà suspesa per unes obres que realitzarà Adif per millorar-hi l'accés. Les obres anunciades afectaran la circulació de la R2, R2 Nord i R2 Sud entre Gavà i Barcelona i per fer-hi front Renfe oferirà 68 autobusos cada hora durant els tres dies que durarà l'afectació, coincidint amb les vacances de Nadal.
En total hi haurà vuit línies afectades: la R2, R2 Nord i R2 Sud estaran tallades entre Gavà i Barcelona, mentre que les línies R13, R14, R15 i R16 i R17 veuran augmentar el temps de trajecte 30 minuts perquè es desviaran per Vilafranca del Penedès per poder esquivar el tall que afecta els municipis del Baix Llobregat.
Per fer front a aquesta interrupció del servei ferroviari, que deixa sense circulació de trens les estacions de Viladecans, Aeroport, el Prat de Llobregat i Bellvitge Gornal, Renfe ha ideat un pla alternatiu per carretera entre Gavà i Barcelona que té dos recorreguts: un de directe entre Gavà i Barcelona (en els dos sentits) i un altre que cobreix les parades intermèdies dels municipis de Gavà, Viladecans i el Prat de Llobregat (entre les quals hi ha la parada a l'aeroport).
El punt central d'aquest pla és Zona Universitària. Des d'allà surten els autobusos llançadora que enllacen amb connexió directa Barcelona i Gavà, tal i com indiquen diversos cartells informatius. També és a Zona Universitària (i no a Sants) on tots els viatgers que vulguin anar des de Barcelona fins a l'aeroport han d'agafar la L9 de metro, l'única línia que connectarà la capital i l'aeroport durant aquests quatre dies d'afectacions, que coincidiran amb el final de les vacances de Nadal. La L9 també serà l'única opció dels passatgers que vulguin desplaçar-se entre Barcelona, Bellvitge Gornal i el Prat de Llobregat.
Sense incidències
Aquest dijous al matí, en les primeres hores del pla alternatiu per obres a les línies de Rodalies R2, R2 Nord i R2 Sud entre Gavà i Barcelona, no s'han registrat incidències. Els 68 autobusos que fan de llançadora entre Barcelona i Gavà estan sortint des de Zona Universitària amb una freqüència d'uns 5 minuts. No hi ha cues ni aglomeracions, els usuaris pugen esglaonats a mesura que arriben del metro. Tot i això, alguns passatgers es queixen que desconeixien el tall.
"Ha sigut una odissea", diu la Natalia, una de les persones que ha tingut dificultats per trobar el servei alternatiu. La dona ha d'anar aquest matí a Castelldefels i, quan parlem amb ella, tot just puja a l'autobús que la deixarà a Gavà, on haurà d'agafar després el tren per arribar al seu destí final. "Si és complicat per a nosaltres, que estem connectats a les xarxes socials, imagina la gent gran les dificultats que tindrà", es lamenta. El David també creu que s'hauria pogut informar millor del pla alternatiu: ell tampoc coneixia l'afectació de la xarxa, però s'ho pren amb "tranquil·litat", ja que diu que està acostumat a tenir problemes amb Rodalies.
També està passant que diversos usuaris estan anant primer a Sants i allà se'ls redirigeix fins a Zona Universitària. És el cas d'un altre usuari que també es diu David, i que tampoc sabia que hi havia aquestes obres. Avui arribarà tard a treballar. "Soc de Barcelona i normalment trigo una hora fins a la feina. Avui arribaré mitja hora tard", es queixa.
Les obres també afecten les persones que van a l'aeroport, com el Walter. És de Londres i ha vingut a Catalunya a veure la seva família, que viu a Lleida. Normalment el seu fill el porta amb cotxe fins a la terminal, però avui no podia i ha hagut d'agafar el transport públic. Tot i que desconeixia el tall, ha vingut amb temps i arribarà bé per tornar a casa. "Per sort no he d'anar corrents, sóc previsor", diu abans de pujar a la L9.
Els que més difícil ho tenen són els que volen arribar fins a Viladecans des de Barcelona, un trajecte que normalment es fa agafant un únic tren de la R2 o la R2 Nord i que ara comporta agafar com a mínim tres transports diferents: La L3 o la L5 del metro fins a Zona Universitat, allà fer transbord per agafar la L9 fins al Prat de Llobregat i llavors fer un nou transbord per agafar l'autobús que connecta el Prat de Llobregat i Gavà amb parada a Viladecans.
Més enllà de la manca d'informació de la qual s'estan queixant diversos passatgers, però, cap usuari està patint esperes quan arriba a la parada improvisada l'autobús a Zona Universitària, que funciona sense complicacions en el primer matí de les obres.
Nous talls a Tarragona durant quatre caps de setmana
Més enllà de l'enrenou d'aquests quatre dies, també hi haurà quatre caps de setmana en què s'executaran unes noves obres a l'estació de Sant Vicenç de Calders que obligaran a fer un nou pla alternatiu respecte a l'executat des de l'octubre pels passatgers de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona. Durant els caps de setmana del 25 i 26 de gener, 1 i 2, 8 i 9 de febrer i 1 i 2 de març, Renfe traslladarà el hub ferroviari on tots els autobusos paren per fer el transbord i poder agafar el tren de Sant Vicenç fins a Cunit.
D'aquesta manera, tots els autocars que fins ara connectaven diferents punts del país amb l'estació de Sant Vicenç ho faran amb Cunit durant els caps de setmana assenyalats. De totes les línies afectades (R2 Sud, R4, R13, R14, R15, R16 i R17), els viatgers més perjudicats pel nou pla alternatiu seran els que fan servir les R13, R14 i R15, perquè el tram que uneix la Plana- Picamoixons amb Sant Vicenç de Calders quedarà tallat. Per tant, durant aquests caps de setmana també hauran d'anar fins a Cunit amb autobús.