Successos

Catalunya té una de les taxes de mortalitat a les carreteres més baixes de la UE

Per contra, l'any passat hi va haver 288 víctimes mortals, un 9% més que el 2022

Dos mossos en el punt d'un accident de trànsit, en una imatge d'arxiu
ARA
16/10/2024
2 min

BarcelonaCatalunya té una de les taxes de mortalitat en accidents de trànsit més baixes de la Unió Europea: 36 per milió d'habitants. Segons les dades del 2023, l'any passat van morir 288 persones en sinistres en vies interurbanes i nuclis urbans, segons la dada aportada pel ministeri de l'Interior a petició de l'ACN. Aquesta xifra representa un 9% més de víctimes que l'any anterior i, malgrat que hi ha una tendència a l'alça, el Principat continua tenint una ràtio de víctimes mortals per milió d'habitants inferior a l'espanyola (38) i l'europea (46), segons l'Eurostat. De fet, Catalunya està gairebé a la cua dels països de la UE en aquest rànquing, amb una ràtio similar a Alemanya i els Països Baixos, inferior a la veïna França (48), Itàlia (52), Àustria (44) i molt lluny dels països amb més accidentalitat com són Bulgària (82 morts per milió), Croàcia (71) o Portugal (61).

Amb tot, els morts en accidents de trànsit –sumant vies interurbanes i urbanes– van augmentar un 9% a Catalunya el 2023 amb 288 víctimes. D'aquestes, 148 es van produir a Barcelona (+7), mentre que 51 van tenir lloc a Girona (les mateixes que el 2022), 34 a Lleida (+14) i 55 a Tarragona (+3), segons les dades definitives publicades aquest dilluns pel ministeri de l'Interior.

L'increment de la mortalitat ha estat més acusat a Catalunya que al conjunt de l'Estat, on les 1.806 víctimes registrades suposen un 3% d'augment respecte al 2022. A les carreteres catalanes hi va haver 24 morts més que el 2022, i és la quarta comunitat amb l'augment més fort de víctimes interanual després d'Extremadura, Castella-la Manxa i les Balears.

Amb aquestes xifres, i malgrat que l'actual nombre de víctimes mortals per accidents ha caigut respecte a les que es registraven abans de la pandèmia (l'any 2019 hi va haver un 5% més), el Govern va aprovar a l'abril el nou Pla de Seguretat Viària (PSV) 2024-2026. Aquest instrument tècnic té com a objectiu ordenar el conjunt de mesures, recursos i accions necessàries per reduir la sinistralitat en un 20% durant el trienni, en concordança amb els objectius marcats per la UE per reduir els accidents amb víctimes mortals a la meitat.

Sense dades del 2024

Sobre aquest any, amb dades provisionals de gener a juny, l'accidentalitat en l'àmbit de la Unió Europea està en valors similars a les del 2023, mentre que a l'Estat hauria pujat entre un 5% i un 10%, segons l'Eurostat. La Direcció General de Trànsit (DGT) no ofereix encara dades provisionals, mentre que les que ofereix el Servei Català de Trànsit (SCT) no són comparables perquè només compten els morts en accidents fins a 24 hores després del sinistre i els seus homòlegs estatals inclouen els accidentats que acaben morint durant els 30 dies següents a l'accident. Fins ara, a la xarxa viària catalana han perdut la vida 107 persones, de les quals 42 eren motoristes i cinc més, ciclistes.

stats