El carril bus de la B-23 serà finalment una realitat
Ministeri i Generalitat signen l'acord que permetrà estrenar la via el 2024 després d'una dècada de reivindicacions
BarcelonaDesprés de més d'una dècada de reivindicacions, debats i negociacions, avui finalment s'ha formalitzat l'acord entre el govern espanyol i la Generalitat per construir el carril bus a la B-23, entre Sant Feliu de Llobregat i Barcelona. El conveni preveu que les obres comencin a principis de l'any que ve i que el carril pugui estrenar-se el 2024. La via ha de permetre que al voltant de 700 busos de comarques de la Catalunya Central, el Penedès i el Baix Llobregat que diàriament entren a Barcelona escurcin el trajecte uns 15 minuts gràcies al carril especial per a ells, que circularà a l'esquerra de la resta de vehicles, on ara hi ha la mitjana. Generalitat i Estat han de signar el traspàs definitiu de la via, que està en mans del ministeri de Transports i Mobilitat, abans que acabi l'any.
El carril bus permetrà descongestionar el trànsit en una de les principals vies d'entrada a la ciutat, han coincidit a destacar tant la ministra Raquel Sánchez com el secretari general de la vicepresidència, Ricard Font. L'objectiu del Govern, un cop traspassada la gestió de la B-23, és convertir-la en una via urbana per "estirar la Diagonal fins al Llobregat". En total, seran set quilòmetres entre Sant Feliu de Llobregat i la Diagonal i el carril tindrà una amplada de 3,5 metres. Un cop els busos entrin a Barcelona, tindran un semàfor prioritari al començament de la Diagonal. El pressupost per finançar les obres vindrà d'una partida dels fons europeus Next Generation que l'Estat transferirà a la Generalitat.
La història del carril bus
L'any 2020, quan es va aprovar la creació del carril bus-VAO a la C-31, l'aleshores conseller de Territori, Damià Calvet, va explicar que estava acabant de tancar els detalls per culminar la creació del carril bus-VAO de la B-23 per la Diagonal. Però va quedar bloquejat. I és que la reivindicació té història. Entre 2010 i 2011 la creació dels carris reservats a autobusos i vehicles d'alta ocupació (VAO) eren un maldecap burocràtic i una utopia inassolible. Ja en aquell moment, una de les carreteres candidates amb més números era la B-23, i el Govern va arribar a presentar una proposta al ministeri de Foment que no va progressar per discrepàncies econòmiques. L'any 2013 el director del Servei Català de Trànsit del moment anunciava que perseguiria "habilitar un carril bus-VAO o bus-moto a totes les vies d'accés a Barcelona". D'entre totes, destacava especialment la B-23 com a "vital". Continuava sent una proposta que semblava inassolible.
Més endavant, el 2017, la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments d'Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí van plantejar que la Diagonal que passés a tenir 15,5 quilòmetres de llargada, 5 més dels que tenia (10,5) i amb l'afegit d'incorporar-hi un carril bus-VAO. Per a això calia que el ministeri de Foment traspassés la titularitat de la B-23 a la Generalitat. Però les negociacions del pressupost, una vegada més, van derivar en discrepàncies entre el govern espanyol i la Generalitat. Es va crear una taula de treball per identificat els eixos de transformació bàsics per reconvertir la via en "multifuncional per a vianants, ciclistes, vehicles privats i transport públic", però el progrés de les negociacions es va anar bloquejant fins que, finalment, aquest divendres s'ha signat el pacte per desbloquejar el projecte, que acabarà sent un carril bus, i no bus-VAO com inicialment s'havia previst.