"És un caos": les obres i les fires saturen plaça Espanya
La coincidència de dues fires amb les obres de perllongament de la L8 ha posat al límit la capacitat d'aquesta gran rotonda barcelonina
This browser does not support the video element.
BarcelonaEl semàfor es posa vermell per als cotxes i verd per als vianants. Però les persones que esperaven a la vorera no poden passar. Diversos cotxes i una moto entravessada s'han quedat al mig del pas i és impossible trobar un espai per on fer passar el cotxet o la bicicleta que carreguen alguns dels vianants. "Pots tirar, tu, una mica endarrere?", li demana el motorista a un taxista. Deixen un petit espai, per on només hi cap una persona i, a poc a poc —i entre retrets—, els vianants serpentegen els vehicles fins a arribar a l'altra vorera. Aleshores, el semàfor es torna a posar verd per als cotxes, que tampoc poden avançar perquè hi ha un gran tap de trànsit.
Aquesta escena d'ahir, a la plaça d'Espanya de Barcelona, s'ha viscut repetidament durant tota aquesta setmana, sobretot a les hores punta, entre les vuit i dos quarts d'onze del matí, tal com ha pogut comprovar l'ARA. La coincidència aquesta setmana de les obres de la L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i dues fires (la Barcelona Wine Week al recinte firal de la plaça i la del clúster audiovisual al final de la Gran Via) han convertit aquesta gran rotonda barcelonina en un tetris gegant.
Les obres per construir el perllongament de la nova L8 —que unirà plaça Espanya amb Gràcia— van començar fa tres setmanes després de dues dècades aturades i des d'aleshores mantenen tallats dos carrils, que deixen la plaça amb 4 carrils de circulació. No són pocs, però aquesta rotonda és un nus de grans artèries de la ciutat: hi conflueixen l'avinguda Paral·lel, la Gran Via (en la seva sortida sud) i també els carrers de la Creu Coberta i Tarragona (que baixa des de l'estació de Sants). Molt a prop, també hi desemboquen els carrers de Sepúlveda i Diputació, que són dos grans afluents de trànsit. A més, el centre de la plaça també és lloc de pas i parada de nombroses línies d'autobús, tant urbanes com interurbanes i també de l'Aerobús. És un lloc de peregrinació turística, al subsol hi passen diverses línies de metro i FGC i, finalment, aquesta setmana també s'hi han sumat molts més taxis i congressistes del que ja és habitual, a conseqüència de les dues fires en marxa a la ciutat. Tot plegat fa que la densitat de vehicles sigui encara més alta del que ho és normalment i que tota es vegi obligada a circular concentrada en dos carrils menys.
"Avui això és un caos, realment", apunta el vigilant del Metro. "Les obres fa tres setmanes que estan en marxa, però el que està passant aquesta setmana encara no ho havia vist. De fet, he sortit aquí a fora per veure si és que passava alguna cosa i poder informar a baix", explica. Al mig de la plaça, carregant uns llistons de fusta, un dels operaris de les obres confirma la mateixa sensació. "Les obres van començar fa tres setmanes i esclar, evidentment, provoquen més trànsit, però no hem canviat res aquesta setmana perquè la cosa es compliqui tant. Estem en la mateixa fase de les obres ocupant només l'espai central", detalla el treballador.
Ahir al matí, almenys dues desenes de taxis esperaven en fila (més o menys pacientment) al carrer Tarragona. "He encotxat a l'estació de Sants i portava els clients al recinte de la fira", explica un taxista. Després de 20 minuts pràcticament aturats a pocs metres de plaça Espanya els clients van decidir baixar i arribar-hi caminant. "Aquí em quedo, fins que es pugui passar", deia resignat el conductor mentre, al capdavant de tot del carrer, a la cruïlla entre Tarragona i plaça Espanya, dos guàrdies urbans intentaven posar ordre.
Els pocs comerciants que hi ha al voltant (la plaça d'Espanya està emmarcada per una comissaria dels Mossos, el recinte firal, una escola, un hotel i el centre comercial de Les Arenes) també es miren les obres amb resignació. "He de dir que nosaltres tenim clients de tota la vida i quan volen o necessiten venir, venen igualment", explica la dependenta de la pastisseria Abril. "Alguns arriben molt emprenyats, això és veritat: l'altre dia un home que ve des de la Zona Franca, a l'altra banda de la muntanya de Montjuïc, em deia que havia trigat 45 minuts en travessar la plaça amb el cotxe!", recorda. "També penso que potser hem d'entendre que les obres són a fi de bé i que no sempre cal anar en cotxe fins a la porta dels llocs", admet la treballadora. Molt a prop, el propietari d'una botiga de roba coincideix que "les obres són progrés". "Quan d'aquí dos anys tinguem el metro funcionant i això arreglat tothom ho agrairà. A mi no em preocupen les obres pel negoci, em preocupen els impostos", reivindica. Les obres, que no només afecten la mobilitat a plaça Espanya, sinó també en altres punts com la plaça de Gal·la Placídia o el carrer Urgell, tenen un calendari d'execució de cinc anys vista i el govern no preveu que la línia es pugui posar en marxa abans del curs 2029-2030.
L'Ajuntament fa una crida a utilitzar el transport públic
Davant d'aquest escenari complicat l'Ajuntament de Barcelona fa una crida, sobretot als congressistes, a deixar el cotxe i arribar fins a plaça Espanya en transport públic. “La recomanació és evitar circular per zones d'obres, sempre que sigui possible, i fer servir el transport públic ferroviari", apunten fonts municipals. Els portaveus del consistori remarquen que "aquesta recomanació també va dirigida als assistents a esdeveniments de Fira de Barcelona. L'ús del transport públic per part de congressistes experimenta un creixement any a any".
El govern municipal també recorda que el trànsit està previst que es restableixi “parcialment” a la zona de plaça Espanya a partir de la setmana que ve. "Les pròximes setmanes està prevista la recuperació de capacitat a l'avinguda Paral·lel, amb un carril de circulació en sentit mar i un carril bus en sentit muntanya", asseguren. Això implicarà el retorn de les parades del Paral·lel que provisionalment es trobaven desplaçades a l'avinguda Maria Cristina.