Mobilitat

Què cal fer perquè Catalunya es converteixi en el Portugal del transport elèctric?

Responsables d'Acciona, el RACC i l'AMB posen sobre la taula possibles solucions per fer caure les barreres dels vehicles menys contaminants

28/01/2025
3 min
5
Regala aquest article

BarcelonaA Catalunya el vehicle elèctric no arriba al 5%, però en un país pròxim com Portugal el percentatge s'enfila fins al 15%. ¿És possible accelerar aquesta transició a casa nostra? Aquesta ha estat una de les principals preguntes a què han intentat respondre aquest dimarts des de l'Ateneu Barcelonès el director de l'àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají; el director de mobilitat, transport i sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, i el director de desenvolupament de negoci i mobilitat de Silence, d'Acciona, Marc Camarasa, en un acte organitzat per l'ARA amb el suport d'Acciona.

A la taula moderada pel periodista de l'ARA Xavier Grau, els diferents responsables de mobilitat han posat sobre la taula les barreres que des dels seus sectors han detectat que frenen l'aposta dels catalans pel vehicle elèctric (o, si més no, pel propi), tot i que la nova mobilitat elèctrica representa una oportunitat per repensar les ciutats i fer-les llocs més habitables i sostenibles.

"En les nostres enquestes els ciutadans es queixen de la falta de punts de recàrrega i del preu dels vehicles, però també de la incertesa davant la possibilitat que aquest tipus de mobilitat s'adapti al seu dia a dia", ha dit Bardají. Tres motius als quals Bigas ha afegit "la sensació de poca autonomia dels vehicles i el fet que els incentius fiscals no acaben de funcionar". Camarasa hi ha sumat les dificultats i pors a l'hora de gestionar "l'autonomia de les bateries".

Tot i el seguit d'obstacles, els tres ponents també han assegurat que la majoria no són tan difícils de millorar, i que alguns fins i tot ja tenen solucions. "Hi ha l'opció de subscriure's a una bateria, manera que només hagis de pagar el vehicle. D'aquesta manera afrontes el problema del preu i alhora ajudes a alleugerir l'angoixa de quedar-te sense autonomia", ha proposat Camarasa.

En el mateix sentit, Bigas ha recordat que, pel que fa als punts de recàrrega, "tot i que calen molts progressos, des de l'AMB s'està fent un esforç" i en l'últim any s'han instal·lat 72 punts de recàrrega ràpida amb els quals "tens el cotxe a punt en 20 minuts". A més, es preveu que "aviat" s'arribi a 100 punts a l'àrea metropolitana de Barcelona, i ja n'hi ha una cinquantena d'actius a la capital catalana.

La por de ser el primer

"Tot i això, la gran barrera continua sent el preu", ha dit Bardají. Assegura que, a part que "els vehicles elèctrics són cars, gairebé com cotxes de luxe", hi ha la por dels ciutadans a "anticipar-se massa" i acabar comprant un vehicle que pugui quedar obsolet massa ràpid. "Cal tenir en compte que un vehicle és la segona inversió més gran d'una llar després del domicili, i no es poden arriscar que d'aquí quatre o sis anys quedi obsolet", ha insistit.

Ara bé, no tot són males notícies, perquè el director de l'àrea de mobilitat del RACC també ha celebrat que "sembla que aviat començaran a baixar els preus", gràcies a l'empenta del mercat xinès en aquest sector i a la mateixa necessitat dels fabricants d'abaixar els preus per incrementar les vendes.

Encara pel que fa a l'obstacle dels preus, els tres experts han insistit en emmirallar-se amb Portugal pel que fa als incentius fiscals. Han recordat que al país veí les ajudes van directes a l'usuari un cop compra el vehicle i, en canvi, a Espanya arriben més tard. "Els ciutadans tenen la por d'avançar els diners i que després no els acceptin la sol·licitud de l'ajuda econòmica", ha reiterat Bardají.

Més enllà de l'ús del vehicle elèctric particular, també s'ha posat sobre la taula el paper del transport públic en la descarbonització i la reducció de la contaminació a les ciutats. En aquest sentit, el directiu del RACC ha dit que la clau es troba en l'aposta pels busos interurbans, ja que "encara són residuals". Per això, assegura que cal centrar-se en crear més intercanviadors de transport públic a les entrades de la ciutat. "És una cosa que a Madrid fa molt de temps que funciona i aquí no hem estat capaços d'arribar-hi", ha lamentat.

stats