Mobilitat

El 'bicing' metropolità: un abonament únic amb Barcelona però amb bicis diferents

El servei funcionarà a partir de l'any vinent en 15 municipis i amb 2.600 bicis d'entrada

Fotografia de família dels alcaldes metropolitans amb l'AMBici, a la seu de l'AMB.

BarcelonaUn servei de bici compartit i metropolità. A principis de l'any vinent s'estrena l'AMBici, un bicing elèctric que funcionarà en 15 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i que neix com a servei "integrat i integral" a la xarxa dels transports convencionals, de metro, bus, tren o tramvia. El nou bicing metropolità no serà compatible amb el que ja funciona a Barcelona i, per tant, obligarà els usuaris a canviar de bici, tot i que es crearà un sol abonament per poder fer servir qualsevol dels dos serveis.

  • L'Hospitalet, Cornellà, Santa Coloma de Gramenet, el Prat, Esplugues, Sant Feliu, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi, Castelldefels, Gavà i Viladecans

L'AMBici es presenta com un servei metropolità amb voluntat de sumar amb el Bicing de Barcelona, encara que no comparteixen ni el model de la bicicleta ni l'estació d'ancoratge. Això vol dir que es podrà fer servir entre els 15 municipis metropolitans, però si es vol continuar el trajecte per dins de Barcelona –o en la direcció inversa–, caldrà canviar de bicicleta. Per això s'instal·laran, de moment, set estacions en zones limítrofes amb la capital catalana per deixar una bici i continuar el camí amb l'altra o bé agafar un altre transport, perquè són punts intermodals. La idea és que "es canviï de bici com es canvia d'autobús al tramvia o del metro al ferrocarril", ha apuntat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, a la presentació de les noves bicis, apadrinades per tots els alcaldes dels municipis on s'oferirà el servei.

De fet, Poveda ha admès que ja es planteja que serà un servei metropolità útil per a les ciutats properes i que ja tenen forts vincles de relació, més que no pas com un transport per anar a treballar o estudiar a Barcelona. Per això es plantegen dos tipus d'abonament. Un donarà dret a circular entre aquests municipis metropolitans (sense incloure-hi Barcelona) i durant el primer any el bitllet anual costarà 25 euros, que inclou 30 minuts per trajecte, com ja passa al Bicing. Passat aquest temps, costarà 0,50 euros cada mitja hora. Per al 2024, quan ja estigui tot plenament en marxa, el preu de l'abonament pujarà fins a 40 euros, amb la primera mitja hora a 0,15 euros.

El segon tipus d'abonament permetrà compaginar l'AMBici i el Bicing de Barcelona i valdrà entre 53 i 65 euros anuals, depenent de la tarifa de Bicing que hagin triat.

Les primeres 2.600 bicicletes de l'AMBici començaran a rodar a principis de l'any vinent per Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà, i els tres mesos següents la xarxa es completarà amb els 12 municipis restants. Les noves bicis són totalment elèctriques, el model e-SMARTbike 2.0, i ofereixen, segons l'AMB, una posició corporal de l'usuari més vertical. Cada vehicle disposarà d'una pantalla integrada on es podrà visualitzar el nivell de càrrega de la bateria, així com un sistema de geolocalització per satèl·lit a través d'un petit xip per dificultar-ne els robatoris.

Quines són les estacions de transbordament?
  • Barcelona-Sant Adrià de Besòs Campus UPC-Diagonal Besòs i La Pau
  • Barcelona-Santa Coloma de Gramenet Baró de Viver
  • Barcelona-Esplugues Zona Universitària
  • Barcelona-l'Hospitalet Ciutat de la Justícia, Riera Blanca i Collblanc
stats