BarcelonaNova jornada complicada a Rodalies. A primera hora del matí, una avaria d'Adif a la catenària en el tram entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova, a la R2 Sud, ha obligat els trens a circular en una única via en aquest trajecte des que ha començat el servei, de matinada. A aquest problema, a més, si ha sumat una altra incidència en el sistema de senyalització que ha limitat encara més el funcionament dels trens en aquest mateix tram. Tot plegat ha provocat un encadenament de retards que han afectat primer als combois de la línia de rodalies R2 Sud i als regionals del corredor sud. Després, de rebot, s'han encadenat retards que en la majoria de casos superaven els 30 minuts en sis línies més: R2, R13, R14, R15, R16 i R17.
Els tècnics d'Adif, el gestor de la infraestructura, han treballat des de primera hora del matí per resoldre el problema, que finalment ha quedat solucionat a les 12h del migdia. Durant aquestes hores, Renfe ha hagut de reprogramar tot el servei de la R2 Sud per fer passar els trens per una sola via i, a més, ha fet que en el tram Vilanova-Barcelona els trens iniciessin i finalitzessin el seu servei a Vilanova i la Geltrú. D'aquesta manera, com a mínim, s'ha mantingut la freqüència almenys entre aquestes poblacions. A més, en el tram entre Vilanova i Sant Vicenç, els viatgers han hagut de viatjar en el servei de bus alternatiu que ha organitzat l'operadora o bé canviar als trens regionals del corredor sud, que durant tot el matí han parat a totes les estacions per compensar la falta de Rodalies.
A partir del migdia, amb l'avaria resolta, Renfe ha recuperat la disponibilitat de les dues vies i ha informat que les freqüències s'anirien restabilnt paulatinament.
Un altra avaria a la R4
La R2 Sud, però, no és l'única línia amb problemes aquest divendres. Aquest matí de divendres la R4 també ha acumulat retards de 15 minuts. Una avaria al sistema de senyalització entre Martorell i Sant Sadurní d’Anoia ha complicat també els desplaçaments en aquesta línia de rodalies.
El nou caos ha coincidit amb la visita de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que estava a Barcelona per l'acte de presentació de la nova estació de Sants. Durant la seva compareixença, Sánchez s'ha limitat a "demanar disculpes" i ha matisat que en una xarxa tan complexa com la ferroviària "cal ser conscients que es produeixen incidències". "Es una sensació que es correspón amb una realitat de desinversions durant els últims 10 anys arran de la paralització de projectes per part de l'anterior govern", ha afegit, i ha assegurat que ara sí que s'estan fent inversions.
Demà comencen tres mesos més de "talls imprescindibles"
Les interrupcions d'aquest divendres enllacen, pràcticament, amb la nova onada de talls programats que comencen demà dissabte. El govern espanyol, Adif i Renfe van explicar a inicis d'aquesta setmana que a partir d'aquest dissabte, 17 de setembre, comença la nova fase d'obres a l'estació de la Sagrera per seguir avançant en el soterrament. I per tirar endavant la nova estació de Sant Andreu i posar les vies de la línia Barcelona-Granollers-Girona en el seu traçat definitiu caldran, segons el govern espanyol, "dotze setmanes de talls imprescindibles". Asseguren que aquests gairebé tres mesos són indispensables per avançar en la futura estació que acollirà no només Rodalies sinó també els trens d'alta velocitat. Les interrupcions, doncs, comencen aquest cap de setmana i s'allargaran fins al pont de desembre. És una de les afectacions més grans que es recorden a la xarxa de Rodalies des que es va construir l'estació de Sants.
Segons els càlculs de l'operadora espanyola, aquests nous talls afectaran uns 73.000 usuaris els dies feiners i més de 50.000 els caps de setmana, cosa que representa el 19% dels usuaris de tota la xarxa. Les interrupcions, a més, coincideixen amb el període de gratuïtat dels bitllets de Renfe fixada per l'executiu de Pedro Sánchez, per això el mateix bitllet bonificat servirà per accedir a tots els transports alternatius que Renfe ja ha planificat per pal·liar l'efecte sobre els passatgers.