Mobilitat

Arribar almenys 10 minuts tard: el peatge d'entrar a Barcelona en transport públic

Un informe del RACC constata una ocupació mitjana del 80% a la xarxa de Rodalies, FGC i Bus Exprés en hores punta

Esperes en un dia de vaga a Renfe, a plaça Catalunya.
Natàlia Fenollosa
22/02/2024
3 min

BarcelonaArribar tard a la feina o a la universitat és el preu a pagar per fer ús del transport públic per arribar a Barcelona des de Martorell o Mataró. Encara que la majoria dels usuaris el fan servir per evitar embussos i estalviar-se els diners de la benzina i el temps de buscar aparcament, l’estudi del RACC Anàlisi de l'experiència: D'usuari a transport públic dels accessos a Barcelona confirma que bona part saben (i assumeixen) que arribaran almenys 10 minuts més tard que si fessin el trajecte en cotxe. L'informe, que ha analitzat l'experiència de 1.100 ciutadans en 42 de les 50 línies interurbanes més utilitzades, constata també l'elevada ocupació (80%) de la xarxa de Rodalies, FGC i el Bus Exprés a primera hora del matí. Aquest és un dels motius pels quals la qualificació que fan els usuaris no arriba als sis punts sobre deu de mitjana. Un 27% fins i tot suspenen els serveis.

El director de l’Àrea Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha concretat que, de mitjana, els viatgers triguen uns 58 minuts a fer els desplaçaments porta a porta (de casa a la feina, per exemple). Tot i que aquesta dada significa que inverteixen prop d'un 20% més de temps del que trigarien si es desplacessin en cotxe, ha explicat que opten pel transport col·lectiu perquè valoren més altres aspectes. “Invertir deu minuts més del seu temps no els penalitza”, ha assegurat, i ha remarcat que el 61% dels usuaris afirmen disposar de vehicle privat i només el 34% diuen tenir aparcament en el destí.

Les persones d'entre 21 i 40 anys sense accés a vehicle privat són el grup que més utilitza el transport públic per arribar a Barcelona, eminentment per estudiar o treballar. La meitat (52%) fa un ús freqüent del transport públic interurbà, uns quatre dies a la setmana o més. Segons l'informe, els corredors del Baix Llobregat i el Maresme són els més saturats de viatgers en hora punta, si bé les línies del Vallès són les que registren més demanda. El 78% dels usuaris arriben a les parades a peu, i més de la meitat triguen entre 10 i 20 minuts en arribar a la parada. Després ja és qüestió de sort si el tren arriba a temps. L'informe també constata un consens majoritari: els usuaris volen que el transport passi més vegades (més freqüència) i demanen parades més a prop de casa seva (més accés).

Integració tarifària a tot Catalunya

L'estudi del RACC detalla quines recomanacions fan a les operadores, les quals impliquen incrementar les freqüències de pas i la capacitat a Rodalies, reforçar el servei del Bus Exprés en les línies i horaris de més saturació i millorar la informació que rep l’usuari al llarg del viatge. El RACC també aposta per completar la integració tarifària a tot Catalunya, millorar la mobilitat de casa a l’estació per reduir el temps de desplaçament, amb places d’aparcament per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal a les estacions, o incentivant la compartició de cotxes. En aquest sentit, planteja estendre els punts de park & ride a les estacions metropolitanes, promoure l’ús del carril de vehicles d'alta ocupació (VAO) de baix cost als corredors del Baix Llobregat i del Delta del Llobregat, reorganitzar les parades de bus interurbà que hi ha a Barcelona i flexibilitzar les hores d’entrada a la feina i el teletreball.

El mateix president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que hi ha diversos factors que són determinants per motivar els ciutadans a fer servir el transport col·lectiu. Ha destacat “la proximitat entre el domicili i la parada de transport públic, que hi hagi aparcament a destí i la coneixença de la congestió de trànsit a primera hora del matí”. En aquest sentit, ha afegit que d’acord amb les dades recollides, l’ocupació de la xarxa en hora punta és molt elevada: se situa en el 80% de mitjana a Rodalies i FGC i assoleix “el límit de la seva capacitat” en alguns corredors ferroviaris, com els que connecten el Baix Llobregat i el Maresme amb la capital catalana.

Gairebé totes les línies de Rodalies superen el 80% d’ocupació des de les 7.30 h fins a les 9.30 h, i l'R1, R2, R2 Sud i l'R4, que superen el 100% d’ocupació en hora punta. El fet que hi hagi massa gent als vagons suposa un risc per al benestar dels usuaris i provoca que molts s'acabin quedant fora del vagó. Josep Mateu, president del RACC, recorda que és essencial millorar la qualitat dels serveis per incentivar l'ús del transport públic a Catalunya, fent especial èmfasi en Rodalies: “Hauria d’augmentar la freqüència i la capacitat, però sobretot millorar la fiabilitat dels seus serveis”.

La ZBE no ha contribuit a millorar la mobilitat, diu el RACC

Sobre la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) a les rondes de Barcelona, el RACC afirma que la mesura no ha contribuït a millorar la mobilitat col·lectiva. "S'han substituït 600.000 desplaçaments en vehicles més contaminants per d'altres de menys contaminants", si bé es continuen fent en cotxe privat, ha dit Bardají.

stats