BarcelonaTé un pla i moltes ganes d’explicar-lo “bé”. Pere Macias (Olot, 1956) és el responsable de l’Oficina de Coordinació del Pla de Rodalies a Catalunya. En l’últim mes, Rodalies ha engegat quatre grans obres que han sacsejat el dia a dia de milers d’usuaris. I la pròxima dècada tampoc es preveu tranquil·la al sector ferroviari pel que fa a les obres de millora. Parlem amb ell dels treballs, del traspàs i de la imatge que tenen els usuaris de Renfe.
Calia fer totes les obres que s’estan fent ara de cop?
— Hi ha una doble demanda social d’inversió en el sistema, per aconseguir més fiabilitat i per poder transportar més gent. I tant una com l’altra tenen un caràcter urgent. Això sí, hem de saber explicar que les obres comporten afectacions i que es fa a fi de bé.
I s’està explicant bé?
— Ens topem amb el fet que la no inversió dels últims anys ha generat desconfiança. I la política dels powerpoints no hi ha ajudat. Venia algú, reunia mil empresaris, els ensenyava un powerpoint fet la nit abans i a l’hora de la veritat no arribava res. Ara tenim plans seriosos i obres i adjudicacions. Les obres molestaran, però els usuaris han de saber que estem fent feina i que volem augmentar el nombre d’usuaris un 50% a Rodalies.
Per augmentar la demanda cal augmentar places. ¿S’ampliarà per fi l’andana d’Arc de Triomf per poder-hi fer circular trens més llargs, de 200 metres?
— Sortirà a licitació aquest any, sí. L’obra estarà acabada abans que arribin els nous trens, a finals del 2024.
I el coll d’ampolla que hi ha a la Torrassa, a l’Hospitalet, quan es farà?
— Tenim dos túnels i quatre vies per travessar Barcelona. Però pel nord, des de Montcada, arriben set vies, i pel sud, a la Torrassa, sis, per això es fa un embut. Montcada ja està licitat. I a Torrassa està previst començar les obres abans del 2025, però abans hem de fer que avancin els treballs de Montcada i Sagrera. Tot alhora no ho podem fer. També hi ha previst el tercer túnel per a aquesta dècada.
El conseller Puigneró es va marcar l’estiu com a data límit per aconseguir el traspàs de Rodalies.
— Ho veig possible. El més important, però, és que, sigui com sigui el traspàs, un canvi de titularitat no posi en risc les inversions que ara Adif ha posat en marxa, després de tants anys de demanar-ho. Rodalies que s’ho quedi qui vulgui, però que això no faci perdre ni un dia d’aquestes obres que tant han costat d’arrancar.
Li preocupa que passi això?
— És que ara no podem dir que l’Estat no inverteix en Rodalies. Si el problema és que ara tenim 25.000 obres alhora! Facin l’anàlisi bé. No s’hi val a dir “volem això perquè no inverteixen”. A qui digui ara que no hi ha inversió en Rodalies li faré agafar unes vambes, una motxilla i me l’enduré a embrutar-se i a enfangar-se, a veure obres. Amagar la realitat és un mal mètode de treball. La realitat ara és que hi ha una inversió extraordinària en Rodalies i que està garantida fins al 2025. Històricament no s’hi ha invertit, cert, però ara anem a velocitat de creuer.
I qui amaga la realitat?
— Passa, passa. Ho fan els editorials de mitjans de comunicació, des d’organitzacions i electes de totes les famílies. I, quan passa, el que fem nosaltres és enviar-los tota la informació de tot el que estem fent.
Després d’aquest pla que explica, el 2025, canviarà la imatge que tenen de Renfe els usuaris?
— Sí. La gent veurà noves estacions, 101 trens nous, tindrem desdoblaments cap a Vic, més freqüències...
I es pot garantir fiabilitat per molts trens nous que posem si la infraestructura no està a l'altura?
— Una tercera part de les incidències són externes, una altra tercera part són degudes a la infraestructura i una altra tercera part són de l’operador. Actuem en el que podem millorar.
Fa la sensació que ara està gaudint com a coordinador de Rodalies.
— He sigut molt crític, però ara estic content en el sentit que veig que avança i que pot suposar un canvi important. Ara hi ha molta gent que rema a favor i cal aprofitar-ho. El drama ha sigut que durant molts anys no sortíem de port.
¿Li preocupa com seria gestionar l’eventual canvi de Renfe a FGC a Rodalies?
— El que em preocupa és que per millorar el sistema cal una inversió molt grossa i en aquest moment Adif i Renfe tenen els diners per fer-ho. Si qui ho vol fer també té l’estructura, els diners i els plans preparats, endavant.
Quina credibilitat li donen al nou col·lectiu Batec?
— Fer una campanya de “no vull pagar” en un sistema en què la majoria va amb abonaments i ja ha pagat abans és estrany, no li trobo gaire sentit. Té un punt de performance. I, a més, alguns dels arguments que fan servir ara mateix no valen. Històricament no s'hi ha invertit, però ara s'hi està invertint molt. Forma part d’aquest context que hem de vèncer.
Per què Renfe té més vandalisme que la resta d’operadors?
— No es pot comparar Rodalies amb l’AVE ni metro perquè els nostres 271 trens dormen escampats per tot el territori i la gran majoria a l’aire lliure; per tant, som molt més vulnerables. És el que hi ha.