Així seran els nous trens de FGC que aniran fins a l'aeroport
Els combois començaran a fer proves a finals de 2025
BarcelonaVerds i blancs, amb 29 pantalles connectades amb la informació dels vols a cada tren, espai per a bicis i maletes i també accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i problemes auditius. Són alguns dels trets diferencials que tindran els nous trens que cobriran el trajecte entre Barcelona i l'aeroport del Prat, una de les grans assignatures pendents de les infraestructures catalanes. De moment els trens de Renfe arriben fins a la T2 (l'antiga) i la L9 del metro arriba a la nova terminal (T1), però fent un trajecte força llarg.
Aquests trens llançadora haurien de resoldre un llarg problema: la nova R-Aeroport, que el Govern va encarregar a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) el 2017, farà un trajecte directe (amb una freqüència de pas cada 15 minuts) i exprés (la durada serà d'uns 20 minuts). Serà amb aquests trens nous de trinca encomanats a l'empresa Alstom i que aquest dimecres han presentat en el marc del saló de mobilitat Tomorrow Mobility, que se celebra a la capital catalana.
Els trens, amb un cost de 107 milions d'euros, s'estan construint a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda i tindran cinc vagons amb 10 portes a cada costat (20 en total), 209 seients i una capacitat total de 656 viatgers. Tot i que inicialment aquesta línia havia de posar-se en servei aquest 2024, aquest dimecres la direcció d'FGC i Alstom han assegurat que els combois començaran a fer proves a finals de l'any que ve, el 2025, i el servei es podrà posar en marxa el 2026.
Pugna per oferir el servei a l'aeroport
La presentació d'aquests trens suposa un capítol més en la lluita entre operadores (i governs) per oferir el servei de tren llançadora des de Barcelona i fins a l'aeroport. El 2017, després de l'enèsim retard d'Adif en unes obres, l'aleshores conseller de Territori Josep Rull va encarregar aquest projecte a FGC i no a Renfe. “A una empresa amb competència i solvència contrastades”, va etzibar Rull en aquell moment. Renfe, però, ha dit diverses vegades que l'encàrrec "no té cap sentit", perquè el servei passarà per sobre de les vies de l'R2, que són gestionades per l'operadora espanyola i veuen “estrany” que una mateixa via sigui gestionada per dos operadors.
Tot i això –i mentre Adif continua fent la construcció de la nova infraestructura–, FGC ha tirat endavant el calendari, primer licitant i adjudicant la compra de trens i ara presentant els nous models de combois.
Trens nous també per la línia Lleida-Manresa
FGC també ha aprofitat el saló per explicar com seran els trens de la línia Lleida-Manresa, construïts en aquest cas per l'empresa suïssa Stadler. Tindran tres cotxes, sis portes a cada costat i 164 seients. En total tindran una capacitat de 439 viatgers. També seran accessibles, amb pantalles i espais multifuncionals per a bicicletes o cotxets. L’entrega del primer tren per iniciar el període de proves està prevista per al segon trimestre del 2025.