Així és el nou centre d'operacions de Renfe a Sants que controla els trens de llarga distància i AVE
Blanco anuncia que l'AVE a Tolosa s'inaugurarà l'abril del 2025
BarcelonaHan destinat més d'un milió d'euros a canviar la ubicació de la sala –que ara és més gran–, les pantalles i els sistemes tecnològics, i també hi ha prevista una ampliació de personal. Renfe ha obert un nou centre d'operacions a l'estació de Sants per gestionar els trens de llarga distància i els d'alta velocitat. Des d'aquest nou despatx, on ara treballen un total de cinc persones a banda del cap de sala, es fa un seguiment al minut de tots els trens (i les incidències que els afectin) dels serveis AVE, Avlo, Euromed Alvia, Intercity i Avant que circulen a Catalunya amb destinació França, l'arc mediterrani i Saragossa.
El president de Renfe, Raül Blanco, ha presentat la nova instal·lació en una visita conjunta amb el president de Rodalies, Antonio Carmona, i el cap d'operacions de la sala, Alberto Rodríguez. Blanco ha destacat que la sala, amb una superfície total de 144 m2, és "el cor de la producció i el cor de la supervisió" de tots els trens de Renfe, de mitjana distància i alta velocitat. Des d'aquí no només se'n fa el seguiment, sinó que es donen indicacions als maquinistes, s'avaluen les incidències, es busquen alternatives i s'organitzen els trens per anar fins als tallers o als espais de descans.
Des d'aquesta sala també es contracten els mitjans alternatius en cas d'avaria —com ara autobusos— i es proporcionen àpats, trasllats o serveis d'hotel als usuaris si cal. "Ara podem treballar més còmodament, amb una millor tecnologia i a més tenim espais com sales de reunions per organitzar-nos i estudiar els casos quan hi ha una incidència important", ha explicat el cap de sala, Alberto Rodríguez. "Ara estem més professionalitzats", ha afegit.
Tota aquesta feina la fan actualment tres torns de personal. Aquest matí a la sala hi havia treballant cinc persones però tant el cap de sala com el mateix Blanco han remarcat que hi ha el doble d'estacions de treball lliures i que la previsió és que s'hi incorpori nou personal aviat, tot i que no han determinat quan. El de Sants és el primer centre que s'ha modernitzat, però Blanco ha assegurat que no serà l'únic. "També es modernitzaran els de Madrid i els de la resta de l'Estat", ha dit.
Previsió de connectar-se amb Tolosa a l'abril
La feina d'aquest centre de gestió seguirà augmentant a mesura que Renfe estableixi més rutes regulars amb França, tal com té previst. En aquest sentit, el president de l'operadora espanyola ha avançat que la companyia preveu iniciar els viatges de la connexió entre Barcelona i Tolosa (França) l'abril del 2025. Blanco ha explicat que el certificat de seguretat concedit aquest dissabte passat per l'Agència Ferroviària de la Unió Europea és "una bona notícia" i ha assegurat que els primers viatges de prova començaran el mateix mes de gener.
El que no se sap encara és quan arribarà la connexió entre Barcelona i París, que en principi estava prevista per a aquest mateix any. Blanco ha justificat que continuen treballant amb les autoritats franceses per arribar a la capital del seu país, però que depenen que Talgo homologui la sèrie 106 a França. "Va amb retard, i el que hem d'intentar és estrènyer perquè avanci de forma molt més ràpida", ha argumentat.