Mobilitat

Adeu als horaris de FGC al Vallès: ara sí que serà un metro

Hi haurà un comboi cada 5 minuts per Sabadell i Terrassa i un cada 2 minuts i mig per Sant Cugat en hora punta

Els passatgers que agafen els FGC a Rubí es troben els vagons plens des que es van inaugurar les perllongacions
15/11/2022
3 min

BarcelonaEl fins ara autoanomenat Metro del Vallès, les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que cobreixen el trajecte entre Sabadell i Terrassa i fins a Barcelona, serà una mica més real el 9 de desembre. Com a mínim de dilluns a divendres. A partir d'aquesta data augmenten les freqüències de pas entre setmana i entren en joc 15 nous trens, de manera que la freqüència de pas des de Sabadell i Terrassa serà d'un tren cada cinc minuts en hora punta i a partir de l'estació de Sant Cugat (on es troben les dues línies) hi haurà un tren cada dos minuts i mig.

Més trens en hora punta al Vallès
Freqüència de pas de les línies de FGC

Terrasa Nacions Unides

Terrasa Estació del Nord

Vallparadís Universitat

Terrassa Rambla

Hospital General

Sant Cugat centre

Rubí centre

Les Fonts

Mira-sol

Valldoreix

FREQÜÈNCIA

Volpelleres

Sabadell Parc del Nord

Sabadell Nord

Bellaterra

Can Feu i Gràcia

Sant Joan

Sant Quirze

Sabadell plaça Major

La Creu Alta

Universitat Autònoma

Reina

Elisenda

Barcelona-

Plaça Catalunya

Baixador de Vallvidrera

Les Tres Torres

Peu del Funicular

La Bonanova

Sant Gervasi

Muntaner

Provença

La Floresta

Les Planes

Gràcia

Sarrià

Vallvidrera Inferior

Plaça Molina

C. de les Aigües

Vallvidrera Superior

Av. Tibidabo

El Putxet

Pàdua

FREQÜÈNCIA

Cada

5’

Sabadell

Parc del Nord

Cada

5’

Sabadell Nord

Terrasa

Nacions Unides

La Creu Alta

Sabadell Pl. Major

Terrasa Estació del Nord

Vallparadís Universitat

Can Feu i Gràcia

Sant Quirze

Terrassa Rambla

Les Fonts

U. Autònoma

Rubí centre

Bellaterra

Hospital General

Sant Joan

Mira-sol

Volpelleres

Cada 2,5’

Sant Cugat centre

Valldoreix

La Floresta

Vallvidrera

Superior

Les Planes

Baixador de Vallvidrera

C. de les Aigües

Peu del Funicular

Vallvidrera Inferior

Reina Elisenda

Sarrià

Les Tres Torres

Av. Tibidabo

El Putxet

La Bonanova

Muntaner

Pàdua

Sant Gervasi

Pl. Molina

Gràcia

Provença

Barcelona-Pl. Catalunya

FREQÜÈNCIA

Cada

5’

Sabadell

Parc del Nord

Cada

5’

Sabadell Nord

Terrasa

Nacions Unides

La Creu Alta

Sabadell Pl. Major

Terrasa E. del Nord

Vallparadís Univ.

Can Feu i Gràcia

Sant Quirze

Terrassa Rambla

Les Fonts

U. Autònoma

Rubí centre

Bellaterra

Hospital General

Sant Joan

Mira-sol

Volpelleres

Cada 2,5’

Sant Cugat centre

Valldoreix

La Floresta

Vallvidrera

Superior

Les Planes

B. de Vallvidrera

C. de les Aigües

Peu del Funicular

Vallvidrera Inferior

Reina Elisenda

Sarrià

Les Tres Torres

Av. Tibidabo

El Putxet

La Bonanova

Muntaner

Pàdua

Sant Gervasi

Pl. Molina

Gràcia

Provença

Barcelona-

Pl. Catalunya

Segons el que ha aprovat el Govern aquest dimarts, el servei passa de 22 a 24 trens per hora i sentit a Sant Cugat en l’hora punta i de 6 a 12 trens per hora i sentit a Sabadell i Terrassa. La resta del dia hi passarà un comboi cada 10 minuts des dels extrems de la línia (Terrassa i Sabadell) i un cada cinc minuts a partir de Sant Cugat, on conflueixen les vies. Els caps de setmana, en canvi, es mantenen les freqüències actuals perquè, segons FGC, la demanda és més baixa.

L'esperada reconfiguració d'horaris i serveis al Vallès es va anunciar per primer cop oficialment el 2018 i havia de posar-se en marxa fa més de dos anys, a principis del 2020, però la pandèmia va aturar diversos processos de compra i rebuda dels trens, segons va explicar aleshores la direcció de FGC a l'ARA. A la pràctica, aquest augment de trens implica que els horaris es difuminen i els usuaris no hauran de tenir tan present l'hora d'arribada perquè hi passarà un tren cada pocs minuts. L'objectiu d'aquest augment de freqüències és aprofitar al màxim la infraestructura (mantenint la seguretat) i donar resposta a l'augment de la demanda dels últims anys, especialment des que es van prolongar les línies de Sabadell i Terrassa. FGC també ha explicat que ha fet tot un seguit d'actuacions a la línia, valorades en 22 milions d'euros, per simplificar-ne l’explotació, maximitzar la regularitat i optimitzar els recursos associats.

Amb l'arribada dels nous trens –que es van comprar el 2018 per uns 100 milions d'euros– també augmenta l'oferta de places, que creix un 37% i passarà de 80 milions de viatges a l'any fins als 110 milions. Amb la infraestructura actual aquesta és la màxima capacitat a la qual pot arribar la línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la Universitat Autònoma de Barcelona, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb la capital catalana.

Reorganització dels serveis i línies

La nova reconfiguració farà que a partir del dia 9 de desembre el Metro del Vallès inclogui les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda. Així, les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es prolonguen fins a Sabadell i Terrassa i desapareixen com a tal amb aquesta nomenclatura perquè es converteixen en trens de les línies S1 i S2. Passa el mateix amb la línia S5 Sant Cugat, que queda absorbida per les S1 i S2. A més, els trens d'aquestes dues línies pararan a partir d'ara en totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7.

Aquesta simplificació fa que quedin eliminats els trens semidirectes que no feien tot el recorregut o que no paraven en totes les estacions perquè, segons l'operadora catalana, representaven "una pèrdua de capacitat de la infraestructura de la línia".

L'operadora catalana ja va presentar els nous trens fa mesos i va explicar que els nous combois incorporen avenços tecnològics, com ara connexions USB per carregar dispositius mòbils, i milloren les condicions de confort, especialment per a les persones amb mobilitat reduïda i aquelles que viatgen amb bicicletes o cotxets, per exemple. També estan equipats amb senyalitzacions auditives i visuals i pantalles d'informació per a cada cotxe.

stats