Adeu als horaris de FGC al Vallès: ara sí que serà un metro
Hi haurà un comboi cada 5 minuts per Sabadell i Terrassa i un cada 2 minuts i mig per Sant Cugat en hora punta
BarcelonaEl fins ara autoanomenat Metro del Vallès, les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que cobreixen el trajecte entre Sabadell i Terrassa i fins a Barcelona, serà una mica més real el 9 de desembre. Com a mínim de dilluns a divendres. A partir d'aquesta data augmenten les freqüències de pas entre setmana i entren en joc 15 nous trens, de manera que la freqüència de pas des de Sabadell i Terrassa serà d'un tren cada cinc minuts en hora punta i a partir de l'estació de Sant Cugat (on es troben les dues línies) hi haurà un tren cada dos minuts i mig.
Segons el que ha aprovat el Govern aquest dimarts, el servei passa de 22 a 24 trens per hora i sentit a Sant Cugat en l’hora punta i de 6 a 12 trens per hora i sentit a Sabadell i Terrassa. La resta del dia hi passarà un comboi cada 10 minuts des dels extrems de la línia (Terrassa i Sabadell) i un cada cinc minuts a partir de Sant Cugat, on conflueixen les vies. Els caps de setmana, en canvi, es mantenen les freqüències actuals perquè, segons FGC, la demanda és més baixa.
L'esperada reconfiguració d'horaris i serveis al Vallès es va anunciar per primer cop oficialment el 2018 i havia de posar-se en marxa fa més de dos anys, a principis del 2020, però la pandèmia va aturar diversos processos de compra i rebuda dels trens, segons va explicar aleshores la direcció de FGC a l'ARA. A la pràctica, aquest augment de trens implica que els horaris es difuminen i els usuaris no hauran de tenir tan present l'hora d'arribada perquè hi passarà un tren cada pocs minuts. L'objectiu d'aquest augment de freqüències és aprofitar al màxim la infraestructura (mantenint la seguretat) i donar resposta a l'augment de la demanda dels últims anys, especialment des que es van prolongar les línies de Sabadell i Terrassa. FGC també ha explicat que ha fet tot un seguit d'actuacions a la línia, valorades en 22 milions d'euros, per simplificar-ne l’explotació, maximitzar la regularitat i optimitzar els recursos associats.
Amb l'arribada dels nous trens –que es van comprar el 2018 per uns 100 milions d'euros– també augmenta l'oferta de places, que creix un 37% i passarà de 80 milions de viatges a l'any fins als 110 milions. Amb la infraestructura actual aquesta és la màxima capacitat a la qual pot arribar la línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la Universitat Autònoma de Barcelona, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb la capital catalana.
Reorganització dels serveis i línies
La nova reconfiguració farà que a partir del dia 9 de desembre el Metro del Vallès inclogui les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda. Així, les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es prolonguen fins a Sabadell i Terrassa i desapareixen com a tal amb aquesta nomenclatura perquè es converteixen en trens de les línies S1 i S2. Passa el mateix amb la línia S5 Sant Cugat, que queda absorbida per les S1 i S2. A més, els trens d'aquestes dues línies pararan a partir d'ara en totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7.
Aquesta simplificació fa que quedin eliminats els trens semidirectes que no feien tot el recorregut o que no paraven en totes les estacions perquè, segons l'operadora catalana, representaven "una pèrdua de capacitat de la infraestructura de la línia".
L'operadora catalana ja va presentar els nous trens fa mesos i va explicar que els nous combois incorporen avenços tecnològics, com ara connexions USB per carregar dispositius mòbils, i milloren les condicions de confort, especialment per a les persones amb mobilitat reduïda i aquelles que viatgen amb bicicletes o cotxets, per exemple. També estan equipats amb senyalitzacions auditives i visuals i pantalles d'informació per a cada cotxe.