L'Ajuntament ha explicat que a partir de setembre començaran a funcionar cinc radars de punt nous als punts negres de sinistralitat de Barcelona. Els altres 27 anunciats pel consistori encara no tenen data. També es posaran en marxa 12 dispositius al voltant de centres escolars. Un dels objectius és reduir l'excés de velocitat que s'amaga darrere de molts accidents. Les altres grans causes són les distraccions al volant i el consum d'alcohol. L'any passat es van registrar 12 víctimes mortals, vuit de les quals motoristes.
Dos accidents amb patinets cada dia a Barcelona
L'Ajuntament espera que l'Estat obligui els conductors a fer-se una assegurança personal
BarcelonaLa vida de la Dolores va fer un gir de 180 graus el 9 de desembre passat. Com gairebé cada matí, sortia de casa per anar al gimnàs. Abans de travessar el carril per a serveis de la vorera de la Gran Via, va mirar cap on venen els vehicles i com que no va veure ningú, va passar. Un patinet amb dos usuaris sense casc que circulava en direcció contrària la va envestir. A més dels cops i hematomes per tot el cos, la topada li va trencar un braç. Dos mesos i mig després, encara arrossega les seqüeles físiques de l'accident -no pot tancar la mà- i tampoc s'ha refet de la patacada psicològica del que va passar: "M'han destrossat la vida, tinc por de sortir sola de casa", explica a l'ARA aquesta veïna de 76 anys.
El de la Dolores és un dels 750 accidents de trànsit amb vehicles de mobilitat personal que es van produir l'any passat a la ciutat de Barcelona, una xifra que representa un increment del 50% respecte al 2020 (478). Cada dia es produeixen almenys dos sinistres amb aquest tipus de vehicles, que han incrementat la seva presència de manera "exponencial", segons ha explicat el tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle. L'advocat de la Dolores, Albert Ferré, considera que la xifra de sinistralitat encara és molt alta. "Són aproximacions perquè la majoria de casos no s'arriben a reportar a la Guàrdia Urbana", explica Ferré.
Per a aquest advocat especialitzat en accidents de trànsit, els sinistres amb patinets implicats suposen un "doble" problema, perquè la normativa no obliga a tenir assegurança i això complica la tramitació d'indemnitzacions per a les víctimes. "Cal controlar-los i limitar la velocitat", subratlla. Durant la presentació del balanç de sinistralitat de l'Ajuntament de Barcelona, tant Batlle com la tercera tinent d'alcalde del consistori, Laia Bonet, han explicat que des de fa uns mesos treballen amb la Direcció General de Trànsit (DGT) perquè s'obligui els conductors de vehicles de mobilitat personal a contractar una assegurança. Segons Bonet, la proposta ja és sobre la taula del ministeri d'Economia, "que és qui ha d'elaborar la proposta sobre el tipus d'assegurança que han de tenir", ha explicat.
Batlle ha apuntat que el consistori barceloní és partidari que es tracti d'una "assegurança personal i no del vehicle". L'intendent major de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, ha assegurat que el cos està "preocupat i ocupat" per combatre la sinistralitat amb aquest tipus de vehicles, no tan sols per reduir els atropellaments de vianants, sinó també per rebaixar les lesions entre els mateixos conductors: l'any passat sis persones van resultar ferides greus sobre un patinet i dues van perdre la vida.
Sense ajudar-la
El que li fa més mal a la Dolores és recordar que el conductor del patinet ni tan sols es va preocupar d'ajudar-la. "Ni es va acostar", recorda. Van ser els vianants que passaven per la zona qui la van auxiliar i la perruquera del barri qui va guardar el patinet mentre el noi "corria a amagar la noia amb qui anava a un bar", relata. La Guàrdia Urbana va aixecar acta, però Ferré assegura que ha hagut de ser la família de la dona qui denunciï el cas al jutjat de guàrdia.
En el seu cas, el conductor presumptament circulava a més velocitat de la permesa, contra direcció, sense casc i amb una altra persona al darrere. Segons la Guàrdia Urbana l'any passat es van denunciar a Barcelona 18.665 infraccions a sobre d'un patinet, el triple que el 2020. En més de la meitat dels casos (10.361) es va detectar una conducta de risc, 6.951 atestats es van aixecar per circular per llocs prohibits i 1.285 per circular sense casc.
Bonet considera que bona part del problema és la "desinformació" dels usuaris sobre la normativa. "Cal incrementar la sensibilització però també farem un acompanyament de la mà de la Guàrdia Urbana per garantir el compliment de les normes", ha assegurat. En el cas de la Dolores, Ferré espera que el conductor assumeixi la seva "responsabilitat".