Mobilitat

El 56% dels usuaris que utilitzen el vehicle privat per entrar a Barcelona diuen que no tenen alternativa

Set de cada deu cotxes circulen només amb el conductor durant els dies laborables

Martina Castells
2 min
Vehicles a l’avinguda Diagonal de Barcelona en una imatge d’arxiu.

BarcelonaMés de la meitat dels usuaris (el 56% concretament) que utilitzen el vehicle privat per desplaçar-se per la primera corona de Barcelona diuen que ho fan perquè no tenen alternativa per entrar o sortir de la ciutat. El RACC ha publicat aquest dijous un estudi en què s'analitza el perfil dels conductors, que apunten que eviten el transport públic per la lentitud del servei (46,9%) o la incomoditat (29,9%) comparat amb els desplaçaments amb cotxe o moto. L'entitat automobilística ha avisat que la manca d'oferta en la mobilitat pública reforça la dependència de l'ús del vehicle privat al voltant de Barcelona. En total, han entrevistat a 2.030 ciutadans de Barcelona procedents de 18 municipis de la primera corona metropolitana al llarg del 2023.

Davant d'aquestes dades, el RACC ha demanat a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat en favor del transport públic en lloc d'imposar més restriccions al vehicle privat. "S'ha d'impulsar el transport públic per reduir l'ús del cotxe, no al revés", ha expressat el director de l'àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají. A més, ha mencionat que hi ha mesures que no consideren efectives, com una eventual implementació del peatge urbà, que suposaria fer un pagament per entrar a les rondes de Barcelona.

Des del RACC fan una crida a renovar la flota del transport privat per apostar per models més sostenibles o el foment del vehicle compartit, tot i que admeten que és una mesura difícil d'encaixar en la realitat social, ja que és difícil fer coincidir horaris i punts d'origen i destinacions. Actualment, set de cada deu conductors viatgen sols en el seu vehicle i el 31% porta passatgers, cosa que es tradueix en una mitjana d'1,4 ocupants per cada vehicle que circula els dies laborables. 

En aquest sentit, també s'ha preguntat als usuaris si tenen pensat comprar-se un cotxe propi en els pròxims 12 mesos. El 77% respon que no s'ho planteja i del 13% que sí que el canviarà, només l'11% optaria per un vehicle elèctric, mentre que el 45% apostaria per models híbrids. Entre els motius per descartar els cotxes elèctrics hi ha el preu massa car, la desconfiança per la seva autonomia o no disposar de punts de càrrega a prop de casa seva.

Homes entre 30 i 64 anys amb un perfil socioeconòmic mitjà o alt

Entre els usuaris que més utilitzen el vehicle privat destaquen els homes (62%) per sobre de les dones (37%). L'edat també és un factor clau, ja que la majoria d'usuaris es troben entre el 30 i els 64 anys (73%), els menors de 30 anys tan sols representen el 13% i els majors de 65, el 14%. A més, el 39% dels enquestats tenen un nivell socioeconòmic alt, el 47% són de classe mitjana i el 14%, de classe baixa. Per a l'entitat això "desmitifica" el fet que qui va en cotxe són alts directius, ja que el percentatge acumulat entre classe baixa i mitjana supera el 60%.

Amb tot, l'entitat ha recordat que el 80% dels desplaçaments al voltant de Barcelona ja són "sostenibles", ja sigui en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal. De fet, han destacat que les dades de l'estudi se centren en el 20% dels que encara depenen del vehicle privat.

stats