La majoria dels conductors diuen que entren a Barcelona en cotxe perquè no tenen alternativa
Més del 60% dels usuaris de vehicles privats rebutgen un peatge urbà a les rondes, segons el RACC
BarcelonaMés de la meitat dels usuaris (56%) que utilitzen el vehicle privat per desplaçar-se per la primera corona de Barcelona diuen que ho fan perquè no tenen alternativa per entrar o sortir de la ciutat. El RACC ha publicat aquest dijous un estudi en què s'analitza el perfil dels conductors, els quals afirmen que eviten el transport públic per la lentitud del servei (46,9%) o la incomoditat (29,9%) si ho comparen amb els desplaçaments amb cotxe o moto. L'entitat automobilística ha avisat que la manca d'oferta en la mobilitat pública reforça la dependència de l'ús del vehicle privat al voltant de Barcelona. En total han entrevistat 2.030 ciutadans de Barcelona procedents de 18 municipis de la primera corona metropolitana al llarg del 2023.
Davant d'aquestes dades, el RACC ha demanat a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat a favor del transport públic en lloc d'imposar més restriccions al vehicle privat. "S'ha d'impulsar el transport públic per reduir l'ús del cotxe, no al revés", ha expressat el director de l'àrea de mobilitat, Cristian Bardají. "És important que abans de plantejar noves inversions se solucionin els accessos al transport públic de Barcelona", ha reclamat també el president del RACC, Josep Mateu.
A més, tots dos han dit que hi ha mesures que els enquestats (i ells mateixos) no consideren efectives, com una eventual implementació del peatge urbà, que suposaria pagar per entrar a les rondes de Barcelona. Més d'un 60% el rebutja frontalment, si bé, en cas que s'implementés la mesura, un 21,1% afirma que canviarien l'horari de desplaçament. A més, un 11,4% passaria a utilitzar al transport públic i un 6,7% compartiria vehicle. Des del RACC, però, consideren que d'aquesta manera "només se solucionaria una part del problema", ja que "la presència del vehicle privat continuaria tenint un pes similar a l'actual a la ciutat".
Una de les propostes que fa el RACC és la de renovar la flota del transport privat per apostar per models més sostenibles, així com per fomentar el vehicle compartit, tot i que admeten que és una mesura difícil d'encaixar en la realitat social. Per exemple, perquè és complicat fer coincidir horaris amb punts d'origen i destinacions. Actualment, set de cada deu conductors viatgen sols i un 31% porta passatgers, cosa que es tradueix en una mitjana d'1,4 ocupants per cada vehicle que circula els dies laborables.
Comprar-se un cotxe nou
En aquest sentit, l'informe del RACC també ha preguntat als usuaris si tenen pensat comprar-se un cotxe propi en els pròxims dotze mesos. Un 77% respon que no s'ho planteja. Només un 13% respon que sí. Pel que fa al model, només un 11% optaria pel vehicle elèctric, mentre que un 45% apostaria per models híbrids. Entre els motius per descartar els cotxes elèctrics hi ha el preu (que consideren massa car), la desconfiança per la seva autonomia o el fet de no disposar de punts de càrrega a prop de casa.
D'altra banda, les zones de baixes emissions, que regulen quins vehicles poden entrar a les diferents àrees de la ciutat segons el dia de la setmana, l'horari i el distintiu del qual disposen, és possible que restringeixin l'etiqueta groga (B) en els pròxims anys per superar els límits de contaminació establerts. En aquest cas, el 52,7% dels enquestats que tenen un cotxe amb aquestes característiques afirmen que optarien per adquirir un nou vehicle, mentre que un 10,6% diu que començarien a utilitzar el transport públic.
Homes entre 30 i 64 anys
Entre els usuaris que més utilitzen el vehicle privat destaquen els homes (62%) per sobre de les dones (37%). L'edat també és un factor clau, ja que la majoria es troben entre el 30 i els 64 anys (73%). Així, els menors de 30 anys tan sols representen el 13% dels enquestats i els majors de 65, el 14%. A més, dos de cada cinc conductors tenen un nivell socioeconòmic alt: fins a un 47% es consideren de classe mitjana i només un 14% diu que té una renda baixa. Per a l'entitat això "desmitifica" el fet que qui va en cotxe són alts directius, ja que el percentatge acumulat entre classe baixa i mitjana supera el 60%.
En total, dos de cada tres homes es desplaça en cotxe i un terç ho fa en moto. Els viatges que fan la majoria són dins la ciutat (43,5%), seguits dels que es fan entre municipis de la primera corona (30,1%), i dels que s'utilitzen per entrar i sortir de Barcelona (26,4%). Finalment, l'entitat ha recordat que el 80% dels desplaçaments al voltant de Barcelona ja són "sostenibles", ja siguin en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal. De fet, han destacat que les dades de l'estudi se centren en el 20% dels que encara depenen del vehicle privat.