Mobilitat

16 anys, casc i assegurança: Trànsit vol regular l'ús dels patinets elèctrics

Proposen prohibir la circulació per voreres, rambles o passejos i demanen que es limiti als carrils bici

Un patinet elèctric a Barcelona.
16/06/2023
2 min

BarcelonaEl Servei Català de Trànsit mou fitxa en la regulació dels patinets elèctrics. L'organisme ha tirat endavant una ordenança "model" per regular aquest tipus de transport a Catalunya. L'objectiu és que sigui una guia per als diferents ajuntaments que es plantegen fer normatives i alhora homogeneïtzar criteris en els diferents municipis. Entre les principals recomanacions hi ha tenir com a mínim 16 anys per poder conduir aquests vehicles, l'ús obligatori del casc i la contractació d'una assegurança per estar coberts en cas d'accident.

Trànsit ha recollit i fet públiques aquestes propostes en un document inclòs dins d'un dossier més extens i tècnic sobre vehicles de mobilitat personal (VMP). El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que es tracta "d'una ordenança d’ordenances". "És una eina per ordenar la mobilitat d’aquests vehicles, la sinistralitat dels quals hem vist que s’ha incrementat notablement els darrers anys", ha remarcat. “Hem fet també una anàlisi de la normativa i hem detectat que hi ha molta confusió; amb aquest dossier oferim als municipis criteri, opinió i autoritat”, ha subratllat Lamiel.

Normes per als conductors de patinets

A banda del límit d'edat i l'obligació de dur casc i assegurança, Trànsit també clarifica els espais per on poden circular els patinets per evitar conflictes viaris amb altres usuaris de la via pública. Així, aquesta nova "ordenança model" prohibeix, de forma genèrica, circular en VMP per voreres, rambles o passejos; es recomana no transitar en espais d’ús preferent de vianants i respectar l’itinerari accessible per a les persones que van a peu, i també s’especifiquen les zones de circulació prioritària com els carrils bici i zones 30 km/h. Als carrers amb una limitació a 50 km/h es recomana evitar circular-hi amb VMP i es recorda la prohibició de transitar per travesseres i vies interurbanes.

D’altra banda, el document també recorda als conductors de patinets que utilitzar el mòbil, dur auriculars o negar-se a fer una prova d'alcohol o drogues són conductes que poden acabar en sanció. Circular per les voreres o per zones de vianants i conduir amb un acompanyant també son motiu de multa.

Sinistralitat en augment

Les dades de Trànsit revelen que el nombre d'accidents on hi ha implicats vehicles amb motor no matriculats (filtre que permet assimilar-se als VMP) ha crescut progressivament els últims anys. El 2018 els sinistres d'aquest tipus representaven un 0,4% del total i el 2021 ja van suposar el 4,2%, una xifra que s’aproxima a la de les bicicletes, que representen el 5,6% dels implicats en accidents de trànsit.

El document del Servei Català de Trànsit també assenyala que les grans ciutats catalanes (amb més de 100.000 habitants) són les que més desenvolupades tenen les ordenances, però, tot i això, l'organisme destaca que les diferències entre normatives dificulten la comprensió dels usuaris. En l'àmbit estatal, Trànsit lamenta les "mancances reglamentàries" a l'espera de les modificacions del reglament general de circulació.

stats