Els 10 trams de l’AP-7 on Trànsit vol que es vagi a 100 km/h
La mesura necessita l’autorització del ministeri, propietari de l’autopista
BarcelonaEl problema de l’AP-7 no s’ha resolt. L’autopista continua portant molts més vehicles que quan tenia peatges i, en conseqüència, els accidents que hi passen es mantenen a l’alça. L’últim cas és un camioner que va morir quan va bolcar aquest dilluns a primera hora del matí, a Fogars de la Selva, i va deixar l’AP-7 tallada en direcció a Girona bona part del dia. Des del gener 20 persones han mort en aquesta via: suposen gairebé el 20% de les 103 víctimes mortals d’aquest any a les carreteres catalanes. Per això el Servei Català de Trànsit (SCT) farà arribar una nova proposta al ministeri de Transports, propietari de l’autopista. Vol que la velocitat màxima passi de 120 km/h a 100 en 10 trams que han tingut dos o més accidents amb morts o ferits greus.
Els trams on Trànsit pretén que es vagi a 100 km/h són: entre Medinyà i Sarrià de Ter; entre Salt i Fornells de la Selva; entre Hostalric i la Batllòria; entre Mollet i Sant Cugat; entre Sant Cugat i Martorell; entre Castellví de la Marca i Banyeres del Penedès; entre Roda de Berà i la Pobla de Montornès; entre la Mora i Constantí; entre Calafat i l’Ametlla de Mar, i entre l’Ampolla i Camarles. “L’AP-7 no és la mateixa que quan hi havia peatges. Cal controlar la velocitat d’una forma diferent”, ha assegurat el director del SCT, Ramon Lamiel, en una entrevista a Catalunya Ràdio. Els 10 trams sumen uns 70 quilòmetres i Lamiel ha defensat que el govern espanyol hauria de reduir la velocitat a les vies amb més mortalitat.
No és el primer cop que Trànsit demana al ministeri que canviï els 120 km/h de l’AP-7. Al juny, Lamiel va plantejar que la velocitat màxima s’abaixés a 110 km/h a tota l’autopista, però fins ara el govern espanyol no ha donat l’autorització per fer-ho. Ara el SCT busca que la petició d’aplicar una reducció als trams amb més accidents convenci el ministeri. Tot i això, si aquesta proposta tampoc prospera, ja s’ha anticipat la mesura que es prepara a llarg termini: un sistema de velocitat variable que el SCT preveu començar a aplicar aquest any a la C-58 amb la intenció d’estendre’l a l’AP-7 i a la C-33. El fet és que la Generalitat té competències per fer la velocitat variable però no per canviar la limitació màxima.
El que ha anunciat el ministeri de Transports és que s’han licitat uns contractes per redactar els projectes d’ampliació de fer un quart carril a l’autopista entre Sant Celoni i Montornès del Vallès i entre Martorell i Vilafranca.
Gestió intel·ligent de la xarxa
Lamiel ha avançat que la idea és tenir un sistema predictiu i de gestió intel·ligent de la xarxa viària perquè la velocitat fins i tot es pugui situar per sota dels 100 km/h quan hi hagi congestions i retencions. Fa dos mesos, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va defensar també la proposta de la velocitat variable en la presentació del pla de xoc per a l’AP-7. Aleshores, Elena va admetre que l’autopista “té un problema de saturació” perquè des que s’han tret els peatges la mobilitat en aquesta via ha augmentat un 40%, i davant les retencions recurrents va comunicar que es posarien més carrils extres, es restringiria la circulació als camions i hi hauria més grues per retirar els vehicles accidentats.
El sinistre mortal del camió que va bolcar aquest dilluns va mantenir l’AP-7 totalment tallada cap al nord durant hores, tot i que Lamiel ha assegurat que l’actuació va estar “bastant ben coordinada”. Ha argumentat que primer calia fer l’aixecament del cadàver i que la retirada del vehicle va comportar “un seguit d’operacions complicades”. “El SCT i el titular de la via, el ministeri, vam actuar amb la màxima celeritat possible”, ha insistit. Pel que fa a les víctimes mortals, Lamiel ha explicat que la causa més habitual dels accidents són les distraccions, principalment per l’ús del mòbil. Ho ha exemplificat amb un control que van fer els Mossos d’Esquadra a l’autopista, on 88 dels 100 conductors que van captar manipulaven el mòbil.
Tanmateix, Lamiel ha afegit que, al marge de les distraccions, el 40% dels morts en accidents de trànsit han consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs, segons les dades de l’Institut de Medicina Legal. El nombre de persones que han perdut la vida aquest any a les carreteres catalanes se situa a un nivell molt similar del que hi havia abans de la pandèmia tot i que s’han concentrat en una mateixa via: l’AP-7, que des del gener ha triplicat la mortalitat i és la que suma més víctimes a Catalunya.