El govern de Colau rebutja implantar un peatge urbà a Barcelona
Alarcón considera que generaria "noves incerteses" i que la zona de baixes emissions "no està ben consolidada"
El president de l'empresa de transport Moventia, Miquel Martí, ha proposat aquest dimarts la creació d'un ens público-privat que reguli la mobilitat a la regió metropolitana de Barcelona a llarg termini i que també planifiqui les inversions necessàries en infraestructures. En la seva intervenció de la tercera edició d'Automobile Talks 2021 organitzat per Fecavem, també ha dit que acceptaria la creació d'un peatge urbà "ben articulat" i que la recaptació es destinés exclusivament a fomentar la mobilitat sostenible. Al seu torn, la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha rebutjat la idea d'aquesta taxa perquè generaria "noves incerteses" i perquè la ZBE "no està consolidada".
Miquel Martí ha apuntat que en el nou instrument hi haurien de tenir cabuda tots els agents de la mobilitat, és a dir, transport públic, privat, plataformes de vehicles personals i compartits, a més del transport de mercaderies, i s'ha mostrat obert a la implantació d'un peatge urbà "ben articulat" i que el seu import es destinés "exclusivament" a millorar la mobilitat sostenible. "No s'hi val crear un nou impost perquè des de l'administració pública es gestioni com bonament consideri", ha afegit Martí, que ha subratllat la importància que aquest nou instrument fos el mateix per a Barcelona i el seu entorn metropolità.
Per la seva banda, Alarcón s'ha mostrat favorable a consensuar una mobilitat a llarg termini per a tota la regió metropolitana de Barcelona però ha recordat que, ara per ara, moltes competències de mobilitat són dels ajuntaments i no de l'AMB. Ha citat, per exemple, la cessió a l'AMB de les competències en motos compartides però que algunes de les empreses hi han recorregut.
Quadruplicar els punts de recàrrega
Rosa Alarcón ha explicat que l'objectiu és quadruplicar els punts actuals de recàrrega elèctrica en dos anys i ha justificat que l'Ajuntament de Barcelona passi a cobrar per fer les recàrregues. Tot i admetre que era una mesura que podia semblar que vagi en contra de la transició energètica, ha remarcat que ara és necessària més inversió privada i que si l'administració ofereix l'energia gratuïta farà competència deslleial.
La regidora també s'ha referit a mesures per ordenar l'espai públic, com la regulació dels aparcaments gratuïts per a les motos –que hauran de baixar a la vorera per deixar espai als vianants–. Pel que fa l'app per al taxi, Alarcón ha situat l'entrada en funcionament al 2022. Ha dit que l'objectiu no era fer la competència a les plataformes ja existents i que es volia evitar que la gran majoria de desplaçaments dels 8.000 taxis que circulen cada dia per la ciutat siguin amb el vehicle buit amb la implantació de microparades.
D'altra banda, ha avisat que a tots aquests tipus de transports, el 2023 s'hi començaran a afegir les plataformes de mobilitat aèries urbanes, és a dir, el transport de mercaderies a través de drons. En aquest sentit ha recordat que el govern espanyol ja treballa en la normativa: "Ens hem de preparar també, serà una nova forma de negoci també provada que vindrà a les ciutats".