El discurs del ministre Wert en 5 conceptes: "L'homogeneïtzació s'havia perdut completament"
El ministre defensa la necessitat de garantir la presència del castellà com a llengua vehicular a l'escola
BarcelonaEl ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha comparegut aquest divendres després del Consell de Ministres per explicar la reforma educativa. Ha estat la tercera ocasió en què explica aquesta reforma des que en va presentar el primer avantprojecte. Conegut per les seves declaracions polèmiques, com en les que exposava la seva voluntat d'"espanyolitzar" els alumnes catalans, Wert ha defensat el projecte de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce). Aquestes són algunes de les reflexions utilitzades pel ministre per argumentar el nou marc normatiu, després que la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, recordés que l'Estat necessita una "reforma urgent" del sistema educatiu per combatre el fracàs escolar.
Polèmica pel tràmit de la llei
"És una reforma inajornable i necessària. És una de les reformes més importants en l'agenda del govern, però també és rellevant en termes socials i econòmics". "No només estem parlant de les dificultats que els joves trobin feina sinó que més endavant trobin un lloc de treball adequat"
"La LOE [llei orgànica aprovada pel govern socialista] es va aprovar definitivament amb 181 vots. Nosaltres intentarem fer tot el que puguem per aconseguir un consens més ampli. L'única cosa que no farem ni de la qual abdicarem és la voluntat d'acabar fent la reforma"
Recentralització
"Hi haurà una homogeneïtzació dels ensenyaments comuns a tot el territori nacional. És una cosa que s'havia perdut completament".
"Hi haurà un canvi de filosofia en la distribució de competències. La llei preveu assignatures troncals, específiques i de lliure configuració, per poder definir un nucli bàsic homogeni, per garantir una homogeneïtzació mínima dels continguts"
El castellà com a llengua vehicular
"El que s'ha fet, recollint les observacions que havia fet el Consell d'Estat, és complir amb el paper de garantir el dret que assisteix els pares que el castellà pugui ser utilitzat com a llengua vehicular a l'escola. Volem que el castellà sigui també vehicular"
"En la mesura que l'administració competent garanteixi una oferta suficient amb fons públics [a famílies que vulguin escolarització en castellà], no caldran les mesures excepcionals".
Abandonament escolar
"Un dels objectius és disminuir l'abandonament escolar prematur i el fracàs escolar. El 40% dels alumnes de 15 anys han repetit almenys un curs. Això és una ineficiència econòmica immensa. En la fase obligatòria, fins a mig milió d'alumnes a Espanya estan repetint, fet que suposa una despesa de 2.500 milions d'euros"
"Hem de millor el coneixement en les àrees instrumentals, en llengua estrangera, matemàtiques, ciències i llengües".
"La formació professional és la major debilitat del nostre sistema. Hem impulsat mesures que canvia radicalment la formació professional"
"Les avaluacions externes al final de les etapes són una novetat en el sistema educatiu. Havia desaparegut per complet la cultura de l'avaluació. Ara marquem proves al final de cada etapa. No són revàlides, tal com s'han presentat. Són proves que serviran per determinar l'adquisició de coneixements per part dels alumnes".
"Les avaluacions no seran obstacles".
Fons per finançar la reforma
"Els fons europeus seran un mecanisme de finançament"
"En conjunt, la implantació suposarà una inversió de 22 milions d'euros el primer any, 130 en el segon i 255 en el tercer. Tenim la seguretat i la garantia que la capacitat d'absorció d'aquests fons europeus permetrà finançar entre el 55% i el 65% del cost d'implantació de la llei"