El ministeri de Foment reobre aquest cap de setmana el traçat original de l'N-230 a la Vall d'Aran
La finalització de les obres, que han costat 23 milions d'euros, permetrà restablir el trànsit de vehicles pesats, que no podien circular pels desviaments provisionals
LesEl Ministeri de Foment restablirà aquest cap de setmana el traçat original de l'N-230 a la Vall d'Aran. A partir de dissabte podran transitar-hi tant els vehicles lleugers com els pesats, si bé a França el trànsit segueix restringit al pas de vehicles pesats. El desbordament del Garona va produir importants desperfectes en la N-230 que uneix Viella amb la frontera amb França, especialment en els accessos a les poblacions de Bossòst i Les, on va haver de ser tallada. A la localitat de Les es van esfondrar 350 metres de carretera.
Aquestes obres van ser declarades d'emergència i s'hi han destinat 23 milions d'euros. Per reobrir la carretera ha calgut refer 13.000 metres cúbics d'escullera. Des que es va produir el desbordament, les obres s'han dut a terme de forma ininterrompuda, 7 dies a la setmana i 24 hores al dia, per restablir la normalitat del trànsit.
Gràcies a la construcció de desviaments provisionals, el dia 21 de juny ja va poder ser restablert el trànsit de vehicles lleugers per la N-230. En canvi, fins ara no havia estat possible permetre el pas de vehicles pesats, situació que quedarà esmenada des d'aquest cap de setmana.
Característiques tècniques de les reparacions
La crescuda del riu Garona va afectar en diversos punts a la carretera N-230, originant esfondraments de la carretera en diversos punts, descalcis en les fonamentacions de murs i, despreniments en murs i altres desperfectes. En els accessos a les poblacions de Bossòst i Les el riu va soscavar completament la carretera, enfonsant tota la plataforma en aproximadament 350 metres.
Les principals actuacions realitzades en els accessos a Bossòst i Les per reparar el traçat de la N-230 han consistit en la construcció d'un mur d'escullera travada amb formigó i el farciment del mur fins a aconseguir la cota del paviment, que en alguns punts ha necessitat fins a 8 metres d'espessor de farcit. S'han col·locat 13.000 metres cúbics d'escullera, 3.900 metres cúbics de formigó, 22.000 metres cúbics de farcit i 1.500 metres cúbics de zahorra. Posteriorment s'han realitzat els treballs per reposar el ferm i la resta dels elements funcionals de la carretera com la senyalització i les barreres de seguretat.