'Mind the gap' a l'estació de Plaça Catalunya
Dos revisors avisen cada dia d'un forat entre l'últim vagó i l'andana
BarcelonaALondres han tingut l'habilitat de convertir un problema en la seva xarxa de metro, l'espai excessiu que hi ha en moltes estacions entre el vagó i l'andana, en una atracció turística més: " Mind the gap". De la frase escrita a terra per advertir els passatgers n'han fet un leitmotiv i n'han venut milions de samarretes. A Barcelona això no passa, per sort, i els usuaris no s'esperen trobar aquests gaps, o forats, cada cop que surten del tren, amb l'excepció de les estacions de metro de Fabra i Puig (L1) i la Casa de l'Aigua (L11), en què s'avisa els passatgers per megafonia. A la de Virrei Amat (L5) hi havia el mateix problema i es va solucionar el març passat. Però des de fa quatre mesos a l'estació de Plaça Catalunya dels Ferrocarrils de la Generalitat dos revisors avisen els passatgers de l'últim vagó dels trens que arriben per la via 6, quan s'obren les portes, que vagin amb compte amb el forat fins a l'andana per evitar un accident. És una situació provisional que s'ha allargat mesos. Encara no té data exacta per posar-hi fi.
Aquest estiu va ser complicat per a Ferrocarrils de la Generalitat. Entre el 19 de juliol i el 5 de setembre quatre trens de la línia del Vallès van descarrilar -van patir una remuntada de roda, en termes tècnics- quan estaven a punt d'arribar a la via 4 de l'estació de Plaça Catalunya. Els quatre cops va sortir de la via l'últim vagó, al mateix punt exacte, en tots els casos, i sense ferits. Després del tercer descarrilament en 12 dies -del 19 de juliol a l'1 d'agost-, la direcció dels FGC va aturar la circulació de trens per la via 4 durant tot el mes d'agost per solucionar el problema. Es van fer tota mena de proves per detectar-lo, es va fer alguna actuació tècnica, i durant tot el mes hi van circular 3.000 trens buits i no es va repetir el descarrilament.
Per aquest motiu, l'1 de setembre Ferrocarrils va donar per solucionat el problema i va reobrir la via 4. Cinc dies més tard, però, hi va haver una altra remuntada de roda exactament al mateix lloc que les tres anteriors. La via 4 es va haver de tornar a tancar -i encara ho està- i fins i tot van venir tècnics ferroviaris de París per estudiar bé el problema. La Generalitat ja té el diagnòstic: la culpa és la curvatura de la via, i la solució passa per fer un canvi d'agulles uns metres més enrere perquè el tren entri amb una altra configuració i les rodes de l'últim vagó no coincideixin en el mateix punt fatal.
Segons expliquen des de Ferrocarrils, es tracta d'una obra senzilla que poden fer els mateixos tècnics de l'empresa pública. Tardaran només dos dies, però la intervenció serà d'envergadura: caldrà que hi treballin molts tècnics i obligarà a tallar la circulació de moltes línies de les que arriben a Plaça Catalunya -final de trajecte de la S2 (Sabadell), la S1 (Terrassa), la L6 (Reina Elisenda) i la L7 (Avinguda del Tibidabo)-. Sent una de les estacions més transitades, la Generalitat vol escollir bé el dia, i no té pressa. En un primer moment es va plantejar fer-ho el 25 i 26 de desembre, perquè són dos dies en què el trànsit ferroviari baixa molt, però després ho van descartar. Buscaran el millor moment durant el primer trimestre de l'any.
Mateix servei
Si Ferrocarrils no té pressa a solucionar el problema és perquè des del mateix 5 de setembre, que es va tallar la via 4, el servei no se n'ha ressentit. Amb la via 6 habilitada -fins llavors era una via de servei sense andana-, s'ha pogut mantenir el mateix servei, amb les mateixes freqüències i els mateixos horaris durant els quasi quatre mesos que fa que dura la situació provisional. L'únic problema és aquest gap entre l'andana -construïda expressament- i l'últim vagó. Quan tot torni a la normalitat, la via 6 es mantindrà per a les incidències.