Les obres per millorar els punts negres de la C-55 començaran dimarts
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, anuncia a Manresa que els treballs duraran mig any
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha advertit aquest divendres de la possibilitat que s'aturin "moltes" de les obres que actualment es troben en procés de licitació o, fins i tot, que ja estan adjudicades. Vila no ha concretat de quines obres es tracta i ha afegit que "tot dependrà de si el govern espanyol manté la rigidesa de l'objectiu de dèficit autonòmic al 0,7% o trasllada una certa atenuació a les autonomies". Tot i això, el Govern manté el seu compromís per millorar la C-55 i ha anunciat l'inici de les obres en dos dels punts amb més sinistralitat de la via. Els treballs, que començaran dimarts, tenen un cost d'1,2 milions d'euros i s'allargaran durant sis mesos.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, creu que la situació actual és "especialment complexa, dura i d'extrema dificultat" i, per això, no descarta que s'hagin d'aturar "moltes" de les obres que actualment es troben en procés de licitació o, fins i tot, aquelles que ja estan aprovades si el govern de l'Estat no suavitza l'objectiu de dèficit. Segons Vila, de moment, tots els departaments han rebut la indicació per part d'Economia que s'aturi "radicalment" qualsevol tipus de nova inversió.
Tot i això, el conseller ha reafirmat aquest divendres el compromís del Govern per millorar la C-55, i ha anunciat que aquest dimarts s'iniciaran les obres de millora en dos dels punts negres de la via. Aquesta actuació abasta dos trams de la carretera a Manresa i a Castellbell i el Vilar (Bages), i inclou tasques com la redistribució de carrils, la millora d'incorporacions i sortides a la carretera i el reforç de la separació dels sentits de la circulació. El conseller també s'ha compromès a millorar la variant de Manresa al llarg d'aquesta legislatura.
Unes mesures que no convencen
La plataforma 'No + morts a la C-55' i la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa consideren que aquestes mesures "no són les correctes" i han assegurat que no solucionaran l'alta sinistralitat de la carretera. En aquest sentit, continuen reclamant la gratuïtat de l'autopista C-16 (la més cara de tot l'Estat) per "descongestionar" la comarca, i la instal·lació d'una mitjana de formigó almenys en els quatre o cinc punts negres de la C-55, amb l'objectiu d'evitar les col·lisions frontals. El conseller, però, no s'ha mostrat partidari de la gratuïtat de la C-16 i ha recordat que el Govern ja assumeix el 40% del cost del peatge durant els dies laborables. En aquest sentit, ha afegit que el seu departament buscarà "estratègies per estimular la utilització d'aquesta infraestructura".
Pel que fa al desdoblament de la C-55, el conseller ha recordat que aquesta actuació suposa una inversió de 100 milions d'euros i, per tant, "ens l'hem de pensar doblement i hem de ser especialment cauts". Tot i això, ha afegit que és un obra que "tenim al pensament".
79 morts en deu anys
La carretera C-55 és la principal via de comunicació al Bages ja que es tracta de l'únic eix de mobilitat interna i connecta els territoris del Prepirineu amb l'Àrea Metropolitana. L'elevada densitat de la carretera (hi circulen uns 28.000 cotxes diaris) i les característiques del seu traçat, amb quatre punts negres que concentren el gruix de la sinistralitat, l'han convertit en una de les vies amb més accidents del país. De fet, juntament amb la C-25 i la N-II van concentrar el 20% del total de les víctimes mortals del 2012. Tal com ha recordat l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, en aquesta carretera hi han perdut la vida 79 persones en els últims deu anys.
Precisament aquest dissabte hi ha convocada una altra concentració a les 5 de la tarda a la C-55 per protestar contra l'elevada sinistralitat que registra la via i en record del jove de 20 anys que hi va perdre la vida el 3 de gener en un tram que, concretament, ja s'ha cobrat vuit morts en 13 anys.