ACCIDENT AERI

Un avió militar s’estavella a Sevilla i deixa quatre morts

L’Airbus A400M estava fent proves i s’havia de lliurar a Turquia

Un avió militar s’estavella a Sevilla i deixa quatre morts
Ara
10/05/2015
3 min

BarcelonaFaltaven pocs minuts per a la una del migdia quan ahir un avió militar de càrrega que estava fent proves -feia el seu primer vol- es va estavellar a poca distància de l’aeroport de Sevilla. Després de la maniobra d’enlairament i per causes que ara s’investiguen, l’avió, un Airbus A400M, va detectar problemes i va acabar caient sobre un terreny agrícola i es va incendiar. De les sis persones que formaven la tripulació -el pilot, el copilot, un mecànic i tres enginyers-, quatre van resultar mortes i dues més van ser traslladades a dos hospitals de la zona amb pronòstic molt greu: un dels ferits va patir un traumatisme cranioencefàlic, cremades i diverses fractures, i l’altre un traumatisme toracoabdominal i cremades.

En un primer moment, l’empresa pública d’emergències sanitàries andalusa va xifrar en tres les víctimes mortals de l’accident perquè hi havia un tripulant desaparegut que, passada una estona, va ser localitzat mort. L’espectacular columna de fum que es va produir en el lloc del sinistre és la que va posar en alerta el servei d’emergències, que va rebre diverses trucades que avisaven del fum. Tres ciutadans van arribar al lloc dels fets abans que els equips d’emergències i, com va detallar la presidenta en funcions de la Junta d’Andalusia, Susana Díaz, van ajudar la tripulació a poder sortir de l’avió.

Les víctimes, de nacionalitat espanyola, eren treballadors d’Airbus, com va confirmar el president espanyol, Mariano Rajoy, que va interrompre el míting que estava fent a La Laguna (Tenerife) en tenir notícia de l’accident. Rajoy, que, en la seva primera intervenció, va parlar d’entre vuit i deu víctimes mortals, va traslladar el seu condol a les famílies.

L’empresa Airbus té la planta d’assemblatge molt a prop del lloc on es va produir el sinistre. I l’avió accidentat s’havia d’entregar, un cop se n’hagués garantit el correcte funcionament, a Turquia. En teoria, aquest mes de juny.

La fabricació d’aquests grans avions militars d’hèlixs ha viscut un procés ple de complicacions i reiterats endarreriments i, de fet, a l’hora de fer balanç de la feina feta el 2014, el conseller delegat del grup, Tom Enders, va admetre que els problemes en aquest procés s’estaven traduint en “ineficiències significatives” i es va marcar l’objectiu de duplicar el 2015 els vuit lliuraments que s’havien fet el 2014.

Aturen els vols de prova

Després de l’accident d’ahir, l’exèrcit alemany va decidir suspendre els vols de prova del seu avió del tipus A400M, a l’espera que s’aclareixin les causes que van provocar el sinistre. També el Regne Unit ha suspès temporalment els vols d’aquest tipus d’avió.

Ahir, en el moment del sinistre, l’avió estava fent pràctiques d’aterratge i enlairament i es va estavellar una milla al nord de l’aeroport de San Pablo. Durant més d’una hora, l’aeroport va haver de tancar perquè els bombers de la instal·lació estaven participant en els treballs per sufocar l’incendi que s’havia provocat després de l’accident de l’aeronau i, sense la dotació dels bombers, l’aeroport no podia acceptar trànsit aeri. Per aquest motiu, es van haver de desviar vols comercials als aeroports de Màlaga i de Jerez de la Frontera (Cadis).

El d’ahir és el quinzè accident mortal d’un avió militar que s’ha viscut a l’Estat en els últims quinze anys. En total, aquestes tragèdies s’han cobrat la vida de 40 persones. El ministeri de Foment ja va informar ahir que obre una investigació per aclarir les causes del sinistre de Sevilla.

stats