Societat13/03/2016

Havien reclamat al copilot de Germanwings que anés a un psiquiàtric setmanes abans de la tragèdia

Ningú n'havia avisat l'autoritat de l'aviació ni els caps d'Andreas Lubitz, que va estavellar l'avió expressament, segons les conclusions de la investigació de l'accident aeri

Ara
i Ara

BarcelonaLes conclusions de la investigació de la tragèdia aèria de Germanwings, que s'han fet públiques aquest migdia, indiquen que el copilot Andreas Lubitz havia rebut l'avís d'un metge que va recomanar que rebés tractament en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de l'accident. El vol 9525 de Germanwings es va estavellar el 24 de març de l'any passat als Alps francesos i hi van morir els 150 passatgers i membres de la tripulació que hi viatjaven.

Lubitz havia començat a mostrar els símptomes d'una depressió severa al desembre i va consultar diversos metges en els mesos següents, cap dels quals va avisar ni les autoritats d'aviació ni els seus caps. L'Oficina d'Investigació i Anàlisis de França (BEA), encarregada de les indagacions sobre el vol de Germanwings, ha confirmat que Lubitz va estavellar l'avió expressament i ha demanat reforçar el control mèdic dels pilots.

Cargando
No hay anuncios

Els investigadors francesos han demanat que es "relaxi" la confidencialitat metge-pacient pel que fa als pilots en favor de la seguretat aèria. La BEA vol que 'exigeixi un seguiment mèdic als pilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics i que hi hagi un "millor equilibri" entre el manteniment del secret mèdic i la seguretat pública.

Cargando
No hay anuncios

Confirmar que hi havia diversos especialistes que coneixien la situació psicològica de Lubitz i el seu ofici ha fet que la BEA reclami "regles més clares" per saber quan s'ha de trencar el secret mèdic. L'entitat diu que és conscient que els pilots són reticents a l'hora de declarar els seus problemes i buscar ajuda mèdica perquè no volen perdre la llicència a causa de "l'elevada inversió financera i l'atractiu lligat a la seva professió".

Per això l'oficina francesa ha instat les companyies aèries a prendre mesures per atenuar els riscos socioeconòmics relacionats amb la pèrdua de llicència dels pilots per raons mèdiques. A més, recomana que hi hagi grups de suport per als pilots, perquè puguin parlar d'aquests problemes, i que es defineixi en quins casos se'ls permetria volar mentre estiguin prenent antidepressius.

Cargando
No hay anuncios

La BEA no reclama la presència obligatòria de dues persones a la cabina de vol, però creu que aquesta opció "va en el bon sentit", perquè no pot garantir que s'evitin els accidents, especialment en el cas dels suïcidis. "Som conscients que és un problema difícil, no podem pretendre que són mesures 100% eficaces", ha admès el director de l'agència, Rémi Jouty.

Cargando
No hay anuncios

Malestar entre les famílies

L'informe final de la investigació de seguretat, divulgat avui, confirma que Lubitz va canviar expressament els controls del pilot automàtic perquè l'aparell descendís i que no va respondre ni a les trucades dels controladors ni als cops a la porta de la cabina. Aquesta informació no és nova, i en l'informe es demana reforçar el control mèdic dels pilots.

Cargando
No hay anuncios

L'Associació d'Afectats del vol GWI 9525, amb famílies de víctimes espanyoles d'aquella tragèdia, ha demanat avui a les institucions que facin els "canvis legals necessaris", arran de l'informe de la BEA. Ho han exigit després de veure "acreditat" que el sistema de control dels pilots "ha fallat enormement". Les famílies ja van tenir accés ahir a l'informe, segons l'agència Efe, tot i que no s'ha presentat fins avui.

"Les institucions públiques i privades tenen l'obligació de vetllar per la seguretat de tots nosaltres i en aquest cas s'evidencia que no ha estat així", diu l'associació que va néixer el juliol de l'any passat i està formada per 45 famílies de víctimes d'aquell vol.