10 mesures de Renfe un any després de l'accident de Santiago

El govern espanyol anuncia canvis en diferents reglaments i l'aprovació de diferents reials decrets per elevar les indemnitzacions als familiars de víctimes d'accidents ferroviaris, i prohibir l'ús del mòbil als maquinistes, entre d'altres

El tren Alvia va descarrilar el 24 de juliol del 2013 a Santiago i van morir 79 persones.
Europa Press
02/07/2014
2 min

MadridDesprés del greu accident del tren Alvia a Santiago de Compostel·la la nit del 24 de juliol de l'any passat, en què van morir 79 persones, el govern espanyol està a punt d'aprovar alguns canvis per evitar que es repeteixi, o minimitzar-ne les nefastes conseqüències. Aquest dimecres el subsecretari de Foment, Mario Garcés, i Manuel Niño, secretari general d'Infraestructures, han explicat al Congrés dels diputats alguns canvis que s'aprovaran "molt aviat", en matèria ferroviària:

1.- Duplicar les indemnitzacions previstes per a les víctimes d'accidents ferroviaris, per exemple, en cas de mort, passarà de 36.000 a 72.000 euros.

2.- Adif i les empreses del sector estaran obligades a incloure mesures d'assistència als viatgers i familiars en cas d'accident, facilitar-los un allotjament, assistència psicològica i informar-los sobre l'assistència financera.

3.- Es fixarà una taxa mínima d'alcoholèmia permesa als maquinistes, i es regularà el consum de substàncies que puguin afectar la seva feina.

4.- Caldrà tenir més de 20 anys per ser maquinistes, la formació mínima obligatòria serà més elevada, i es valorarà especialment el coneixement d'idiomes.

5.- Es faran reconeixements mèdics psicofísics obligatoris cada any als maquinistes, i hauran de facilitar l'historial clínic amb una declaració jurada. A més, després d'un accident, hauran de passara un reconeixement extraordinari.

6.- Totes les empreses ferroviàries hauran de grabar en vídeo i àudio tot el que passi dins d'una cabina d'un tren. I s'ha incrementat el personal que controla les caixes negres i s'ha adquirit un software pel seu anàlisi automàtic.

7.- Els maquinistes no podran fer servir el mòbil, tret de casos d'emergència.

8.- Ja s'han instal·lat les balises definitives i els cartells informatius als 349 punts de la xarxa ferroviària on hi ha canvis de velocitat significatius.

9.- S'han fet proves pilot per al sistema d'ajuda a la conducció amb missatges acústics i visuals pel maquinista.

10.- Els membres de la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF), la que ha fet l'informe d'algunes de les mesures que s'havien de prendre després de l'accident de Santiago, passen a tenir el càrrec durant 6 anys –fins ara eren 4–, però no podran ser reescollits, però els diputats del Congrés participaran en l'elecció dels seus membres.

stats