TRANSPORTS

Més flexibilitat en els controls de seguretat dels aeroports

Els controls de seguretat dels aeroports evolucionen cap a sistemes més flexibles. Als Estats Units un programa pilot ja permet que els viatgers freqüents no es descalcin i passin amb tots els líquids.

"Són lliçons d'anatomia. Una desfilada de models sense pell 
 Amb l'interior a la vista.  Com si fos una radiografia"
Auri Garcia Morera
06/05/2012
3 min

BARCELONA.Agafar un avió implica sotmetre's a l'incòmode ritual dels controls de seguretat dels aeroports: descalçar-se, treure's la jaqueta i el cinturó, llençar tots els líquids que no compleixin les estrictes condicions... Els controls del futur, però, seran més flexibles i comportaran menys incomoditats per als viatgers. Com a mínim, per als viatgers freqüents.

Aquesta és la filosofia que ja han començat a aplicar -des de l'octubre passat- alguns aeroports dels Estats Units, amb un programa pilot que ofereix un carril ràpid amb condicions especials a un grup reduït de passatgers avaluats prèviament. El programa, impulsat per l'agència de seguretat del transport TSA, s'anomena Precheck i està reservat als viatgers freqüents expressament seleccionats per algunes aerolínies i als membres del programa Global Entry que ho demanin. El Global Entry és una altra iniciativa, estrenada l'any 2008, que permet passar més ràpid pels controls de passaports als viatgers freqüents autoritzats.

Els membres del programa Precheck no han de descalçar-se, poden deixar-se la jaqueta i el cinturó posats, i no tenen restriccions pel que fa als líquids. A més, el fet que tinguin un carril diferenciat, en què tots els passatgers se sotmeten a un procés més àgil, fa que les cues siguin més curtes i avancin més ràpidament. Més enllà dels avantatges per als usuaris, els responsables de la TSA defensen que també suposa una millora en la seguretat: quan es busca una agulla en un paller la tasca és més fàcil com més petit és el paller.

Usuaris del Prat, poc satisfets

Segons una enquesta conjunta de diverses associacions de consumidors europees fetes a més de 10.000 viatgers, l'espera als controls de seguretat és un dels aspectes amb què els usuaris de l'aeroport del Prat estan menys satisfets. L'espera als controls de la T2 és valorada amb un 5,8 i queda per darrere de tots els altres aspectes consultats. A la T1 es valora amb un 6,4 i només queda per davant d'un factor, els accessos amb transport públic, valorats amb un 6,2. La nota global és d'un 7 per a la T2 i un 7,1 per a la T1.

Tot i això, el Prat supera lleugerament la valoració de l'espera als controls de seguretat de l'aeroport de Barajas. Les terminals antigues de l'aeroport madrileny empaten amb la terminal antiga catalana, però la nova T4 de Barajas està valorada amb un 5,4. En sensació de seguretat, els usuaris del Prat donen un 7,4 a la T2 i un 7,8 a la T1, mentre que la sensació de seguretat a Barajas rep un 7,5 per a la terminal antiga i un 7,3 per a la nova T4.

La UE reobre el debat del confort

Fa unes setmanes, la presidència danesa de la UE va plantejar als ministres de Transport europeus la necessitat de repensar la normativa. El ministre danès va defensar que "els passatgers i els aeroports no haurien de sotmetre's a normes que poden semblar poc raonables, difícils de gestionar i difícils de seguir pels viatgers".

A banda d'una hipotètica reforma global, està previst que l'abril de l'any que ve s'eliminin les restriccions en els líquids que es poden pujar als avions. Però aquestes restriccions ja han tingut diverses dates de caducitat que s'han anat prorrogant. El factor que pot facilitar-ne el final és que la majoria d'aeroports instal·lin els dispositius capaços d'analitzar els líquids.

En paral·lel a les possibles mesures per incrementar la comoditat dels viatgers, però, la UE també ha pres decisions en el sentit contrari: l'octubre passat va regular l'ús dels escàners corporals.

stats