Més carrils bici i més controls: la solució per conviure amb els vianants
Els experts aposten per reforçar l’educació viària de tots els ciutadans per evitar accidents
BarcelonaLa bicicleta guanya adeptes a Barcelona on, cada dia, ja es fan uns 136.440 desplaçaments -l’1,7% del total- en aquest mitjà de transport no motoritzat. Però, arran d’aquest auge, la ciutat té pendent el repte de fixar normes de convivència clares que contribueixin a pal·liar els freqüents conflictes entre ciclistes i vianants i, també, entre conductors i ciclistes. L’atropellament de la diputada de Junts pel Sí Muriel Casals, aquest dissabte a la confluència dels carrers Urgell i Provença, en ple Eixample, ha reobert el debat sobre les normes que han de regular la circulació de bicis, però també sobre la responsabilitat que han de tenir els vianants a l’hora de desplaçar-se.
“El problema no està en el vehicle en si, sinó en l’educació i la formació que tinguem tant vianants com conductors”, reivindica el portaveu d’Amics de la Bici, Albert Garcia. En aquest sentit, considera que la solució per aconseguir una correcta convivència passa obligatòriament per l’educació ciutadana. “Si no s’educa des de l’escola en el respecte a l’altre i ens oblidem d’una vegada per totes de la llei del més fort a l’hora de circular, mai avançarem”, afegeix.
Al seu torn, l’equip de govern d’Ada Colau s’ha mostrat des del primer moment un acèrrim defensor de la bicicleta com a mitjà de transport per aconseguir reduir la contaminació de la ciutat. I al mes de novembre va voler deixar clar que doblava l’aposta per la bicicleta: es marca l’objectiu d’invertir fins a 32 milions d’euros fins al 2018 per gairebé triplicar l’actual xarxa de carrils bici. És a dir, per passar dels 116 quilòmetres actuals a 308. I fer millores com multiplicar el nombre d’aparcaments en superfície per a la bicicleta o redactar un manual de criteris de com ha de ser un carril bici en condicions. Una qüestió, repeteixen, de “justícia urbana” per acabar amb la sobrerepresentació del cotxe a la ciutat. Mentre tot això no passa, la convivència entre vianants i ciclistes a les voreres genera conflicte i el nombre d’accidents en què es va veure implicada una bicicleta va créixer un 1,34% l’últim any: en total, 681. Va baixar, però, el nombre de vianants en estat greu com a conseqüència del xoc amb una bicicleta, que va passar dels 4 del 2014 a només un, i no hi va haver cap ciclista mort com a conseqüència d’una col·lisió, tot i que el nombre de ferits va passar de 6 a 12. Des de l’associació Catalunya Camina, però, recorden que la problemàtica de convivència és més gran entre els vianants i els vehicles motoritzats.
“Com a vianants tenim molts menys problemes greus amb la bici que amb els cotxes”, expressa el portaveu de l’associació, Joan Esteve. Ara bé, sí que considera que la ciutat no ha fet una correcta adaptació de l’espai públic per a la bici i que les infraestructures no s’han adaptat de forma suficient. “El ciclista té por de circular per la calçada, però no hauria de compartir l’espai amb el vianant”, opina.
El terreny de conflicte, la vorera
En l’accident d’aquest dissabte, el ciclista accidentat circulava pel carril bici i les circumstàncies de l’accident s’estan investigant. No obstant això, el terreny de màxim conflicte són les voreres. La tardor d’aquest 2016 expira la moratòria de 18 mesos dictada quan es va aprovar la nova ordenança de circulació de vianants i vehicles que obligava les bicis a baixar de les voreres de menys de cinc metres d’amplada. En paral·lel i abans que arribi aquesta data, tal com van pactar CiU i PSC en el moment d’aprovar el canvi normatiu, la ciutat ha de fer els deures quant a millores en infraestructura ciclista: més i millors carrils bici i més zones de velocitat reduïda òptimes per als ciclistes. És a dir, oferir alternatives en bones condicions per desallotjar els ciclistes de les voreres.
“La direcció és la bona”, remarca l’enginyer Ole Thorson, que destaca que les línies marcades en el Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 i l’estratègia de la bicicleta avancen en la línia de millorar l’espai per al vianant. “Els vianants són majoritaris i tenen un espai molt reduït, així que hem d’avançar cap a un model on se’ls doni més protagonisme i més comoditat en l’espai públic”, apunta i, en el cas de les bicicletes, afegeix que s’ha de tendir a situar-les fora de les voreres però que això implica estendre les zones 30 i els carrils bici.
L’accident de Muriel Casals, fora de la vorera
L’atropellament de la diputada de Junts pel Sí Muriel Casals es va produir a la confluència dels carrers Urgell i Provença fora de la vorera. Així ho assegura Miguel Ángel Legaz -testimoni de l’accident-, que relata com Muriel va creuar en vermell i va topar contra un ciclista que circulava pel carril bici. En caure, va picar de cap contra l’extrem de la vorera. Segons el testimoni, el ciclista en cap cas va defugir les seves responsabilitats.