Més aparcaments contra la contaminació
L'ATM planifica duplicar les places per aparcar a les estacions de fora de Barcelona abans del 2020
BarcelonaEl Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire 2015 inclou, com una de les mesures a aplicar, la construcció de més aparcaments vinculats a les estacions de tren de fora de Barcelona per fomentar que els cotxes no entrin a la ciutat, en favor del transport públic, tal com explicava l'ARA dijous passat. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar a finals del 2013 el Pla Director d'Infraestructures (PDI) de transport públic de la regió metropolitana per al 2020, un document en què està planificada la construcció de set aparcaments de dissuasió nous -també coneguts com a park-and-ride - i l'ampliació de 20 ja existents entre les Rodalies de Renfe i les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat del Vallès Occidental i el Baix Llobregat - Anoia - Bages. L'objectiu és duplicar -gairebé- en sis anys les places d'aparcament actuals en les estacions de la segona, tercera i quarta corona metropolitana: es passaria de 12.000 a 23.000 places. El PDI diu que el 2015 ja s'haurien de licitar les obres i el 2020 ja haurien d'estar construïts.
Una previsió, no un compromís
Un Pla Director d'Infraestructures detecta les necessitats que hi ha i en planifica les solucions, però aquestes estan a mercè de la conjuntura econòmica i els pressupostos de cada exercici. A més a més, no totes les actuacions previstes depenen d'una mateixa administració. Per exemple, dels 27 aparcaments que el PDI preveu que s'han de construir, 12 són dels FGC i se n'hauria de fer càrrec la Generalitat (40,6 milions d'euros pressupostats), mentre que els altres 15 pertanyen a Renfe (50 milions). La demostració que aquest tipus de plans no sempre s'acaben fent realitat és que els park-and-ride previstos a la xarxa d'estacions de Renfe (els 50 milions) ja tenien la construcció prevista en el Pla de Rodalies 2008-2015 elaborat pel ministeri de Foment, i no se n'ha construït cap. Aquell Pla de Rodalies suposava la inversió de 4.000 milions d'euros, dels quals només se'n van executar uns 400 els dos primers anys -fins a l'arribada del PP al govern espanyol el 2011-, i ara el Govern n'ha desencallat 300 milions més per a millores a la xarxa de Rodalies, sense incloure cap dels aparcaments de dissuasió previstos. "El que diu el PDI no és creïble perquè són acords polítics", critica Ricard Riol, president de l'Associació de Promoció del Transport Públic. "No deixa de ser una declaració d'intencions de l'administració", afegeix. Per Riol, la falta de places de park-and-ride s'explica perquè "fins als anys 70 no hi havia problemes perquè tothom vivia prop d'una estació de tren, però als anys 80 i 90 s'ha duplicat la població i la mobilitat no s'ha adaptat".
Gratuïts o de pagament?
Actualment hi ha 98 estacions de la xarxa de Rodalies -37 de FGC i 65 de Renfe- amb un aparcament i la meitat de les places són a les estacions de la segona corona metropolitana, on són més necessàries. La gran majoria són places gratuïtes -només 6 són de pagament-, i n'hi ha 7 en què l'aparcament és gratuït però vinculat a un abonament de tren. El 60% d'aquests aparcaments estan saturats, però també n'hi ha molts d'infrautilitzats. "Estem estudiant per què alguns park-and-ride no s'omplen; alguns no estan ben senyalitzats i la gent no els coneix", raona Lluís Alegre, cap del servei de mobilitat de l'ATM. Alegre explica a l'ARA que la idea del seu organisme és que la majoria d'aquests aparcaments de dissuasió siguin gratuïts per als usuaris, i que, si de cas, alguns sí que siguin de pagament, en funció de la seva ubicació o dels serveis que ofereixin.