Més de la meitat d’accidents de ciclistes són a causa d'envestides i de sinistres amb cotxes

Tot i que hi ha més accidentats en zones urbanes que en interurbanes, són de caràcter més lleu

Un noi circula en bicicleta i mascareta pel Passeig Sant Joan de Barcelona
18/02/2021
2 min

Els sinistres entre cotxes i bicicletes són la causa de més del 50% dels accidents de ciclistes, i encara que el 94% d'incidents registrats hagin tingut lloc en un àmbit urbà (sobretot a Barcelona i a la primera corona de l'àrea metropolitana), els accidents en un entorn interurbà, que només representen el 6% del total, acostumen a ser més greus. Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona a partir de dades del Servei Català de Trànsit, en què s'han analitzat els 7.577 accidents que s'han registrat en aquest territori entre el 2010 i el 2019.

L'estudi també apunta que més de la meitat (el 50,5%) dels accidents de ciclistes són a causa d'una envestida de qualsevol tipus de vehicle, gairebé un 15% per un fregament o una col·lisió lateral, un 9,6% per caiguda a la via i la resta per atropellament, col·lisió frontal o xoc contra obstacles, entre d'altres.

Sobre altres persones ferides en accidents en què hi ha bicicletes involucrades, destaquen els vianants (el 45%) i els motociclistes (el 35%). Tot i això, la majoria d'aquests accidents són de caràcter lleu. Les dades també mostren que l'accidentalitat puja clarament a la primavera i a l'estiu. Pel que fa al gènere, la proporció d'homes accidentats en bicicleta augmenta a mesura que ens allunyem de la ciutat de Barcelona i, en termes d'edat, les persones més grans de 64 anys són lleugerament més propenses a patir accidents greus en bicicleta.

D'altra banda, l'estudi també conclou que l'accidentalitat en bicicleta segueix sent reduïda en comparació amb la d'altres mitjans de transport: hi ha menys de 1.000 ciclistes l'any involucrats en sinistres, per 2.000 vianants i 5.000 conductors de turismes. A més, la taxa d'accidentalitat s'ha mantingut estable al llarg dels últims anys, al voltant de 36 ciclistes accidentats per cada 10.000 desplaçaments i, per bé que el nombre de sinistres amb bicicleta ha crescut, del 2010 al 2019 també ha augmentat la mobilitat amb aquest mitjà de transport un 77%. El que sí que s'ha mantingut malgrat l'augment de desplaçaments amb bicicleta és el nombre de ferits greus i morts.

Així, durant el confinament, al reduir-se el nombre de desplaçaments, també han disminuït els accidents: a l'abril del 2020 només es van registrar tres incidents, mentre que el mateix mes de l'any anterior se n'havien comptabilitzat 63, i el mateix va passar al maig, quan només se'n van sumar dos, quan el mateix mes del 2019 n'hi va haver 90.

Tal com es pot veure en el mapa interactiu fet per l'AMB que marca els llocs on hi han hagut accidents, hi ha molts punts negres que són interseccions. De fet, més de la meitat dels accidents van tenir lloc en l'encreuament entre dos carrers on, en la majoria dels casos, hi ha un semàfor o un senyal de stop o de cediu el pas. En la resta de localitzacions on s'ha registrat sinistres amb bicicletes en interseccions, només hi havia un pas de vianants o no se'n tenen dades.

Segons l'AMB, els resultats d'aquest estudi, que analitza la localització dels sinistres, els tipus d'accidents i el perfil de les persones accidentades, permetrà detectar les mancances i els punts negres en la circulació de bicicletes a la metròpoli i prioritzar la millora de les carreteres per a les bicicletes. "Hem de potenciar la infraestructura pedalable a la trama interurbana", conclou el vicepresident de mobilitat, transport i sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.

stats