Un menor de Castelló, hospitalitzat dos mesos per addicció al Fortnite
El noi, que podia passar-se 20 hores davant la pantalla, és el primer cas clínic del món
BarcelonaUn noi menor d'edat de la província de Castelló és el primer cas al món que ha hagut de ser hospitalitzat durant dos mesos per l'abús dels videojocs perquè estava enganxat al Fortnite, un videojoc de disparar d'èxit mundial. L'adolescent, que podia arribar a passar-se 20 hores davant l'ordinador, va aïllar-se a casa, rebutjava les interaccions socials i es negava a acudir als serveis sanitaris per tractar la seva addicció.
Ara un equip de l'Hospital Provincial de Castelló, la Universitat Jaume I i l'Hospital General Universitari han publicat un estudi sobre aquest primer cas clínic. El noi tenia un rendiment acadèmic molt alt abans de l'addicció, però la seva família va començar a veure des de l'inici del curs escolar que faltava a classe, no quedava amb els seus amics, trencava els horaris de descans, descuidava la higiene personal i l'alimentació (no sortia a menjar amb la resta de la família) i es desvinculava del ritme del curs, coincidint també amb un canvi de classe.
Aquestes actituds, afegides a un "malestar emocional intens" per evitar enfrontar-se a la mort d'un familiar, van augmentar encara més el temps davant la pantalla. Els metges van intentar primer limitar-li l'activitat, però tot el temps que es passava a casa l'acabava dedicant al Fortnite. És per això que l'equip mèdic va decidir intervenir com si es tractés d'una addicció a una substància química i es va programar un ingrés que actués de desintoxicació; en aquest cas, a les pantalles.
Durant les primeres setmanes ingressat, el van aïllar del seu entorn, també del videojoc, i després li van aplicar una "reincorporació progressiva" perquè reprengués el contacte amb la seva família fins a aconseguir tornar a casa i a la seva habitació. Durant vuit mesos, l'hospital li va fer un seguiment constant fins que li van donar l'alta definitiva perquè seguís amb la seva vida al seu entorn educatiu, deixant el tractament terapèutic i reprenent un ús normalitzat de les pantalles, amb limitacions i condicions.
Els videojocs canalitzen malestars emocionals i ansietats
L'estudi conclou que la generalització de l'ús de noves tecnologies en la vida quotidiana i l'oci ha tret a la llum els perjudicis que pot provocar l'ús inadequat dels videojocs i la necessitat de tractament especialitzat per a aquelles persones amb símptomes d'addicció.
L'equip d'investigació ha revisat les publicacions científiques sobre les actuals addiccions del comportament i, més concretament, al videojoc Fortnite, i ha conclòs que l'addicció als videojocs actua com a reguladora de l'intens malestar per la pèrdua d'un familiar i per l'ansietat derivada de l'augment del nivell d'exigència a l'escola.
El tractament d'aquest jove ha precisat un abordatge multidisciplinari, treballant amb el pacient i la seva família, amb estratègies d'intervenció per desenvolupar habilitats personals i establir pautes diàries que li servissin per "apreciar les repercussions que l'ús del videojoc estava tenint en la seva vida diària". Així, ha constat que el videojoc va començar "com un refugi per al seu malestar emocional" i ara li ha permès abordar el dol per la mort del seu familiar des d'un altre punt de vista.
Els resultats han mostrat una disminució significativa de l'ús de les pantalles i una millora del seu funcionament personal i social. Els especialistes adverteixen que és necessari parar atenció als comportaments dels menors perquè cada vegada comencen més petits a jugar a videojocs. El psiquiatre que ha portat el seu cas, Matías Real, ha recomanat als pares que limitin el temps que els adolescents passen amb aquests dispositius i que els més petits "no hi tinguin contacte per un tema de desenvolupament".