El port de Barcelona, entre els 10 més contaminants d'Europa

Espanya és el segon país d'Europa amb les activitats portuàries amb més emissions

Terminal de contenidors del port de Barcelona.
N.V.
02/02/2022
2 min

BarcelonaEls ports espanyols són els responsables pràcticament de 14 milions de tones d'emissions de carboni, un dels gasos que contribueixen al tan conegut efecte hivernacle i al sobreescalfament global del planeta. I el de Barcelona és un dels que se situen més amunt en el podi. Així ho indica un estudi de l'organització Transport & Environment (T&E) que ha analitzat l'activitat d'aquestes infraestructures en l'àmbit mediambiental. L'informe assenyala que tres dels deu ports europeus amb més emissions són a Espanya: són els d'Algesires, Barcelona i València. De fet, Espanya ja se situa com el segon país d'Europa amb pitjors dades d'emissions en activitat portuària, és a dir, durant la càrrega, la descàrrega i el repostatge dels vaixells.

Així, Algesires, Barcelona i València acompanyen altres ports com el de Rotterdam, Hamburg o el Pireu en el rànquing de les deu infraestructures portuàries més contaminants del continent. Algesires ocupa el quart lloc com a port més contaminant a Europa, Barcelona és el cinquè i València el setè. Per aquest motiu, T&E ha fet una crida als ports de l'Estat perquè s'uneixin "als esforços que està desplegant el conjunt de la Unió Europea per tal de reduir l'impacte climàtic del transport marítim".

L'estudi dut a terme per aquesta organització quantifica les emissions associades a tota la cadena de subministrament marítima. A més, també, de les emissions dels mateixos vaixells quan estan atracats. La conclusió principal és que l'augment d'activitat –després dels moments més durs de la crisi sanitària pel covid– ha accelerat aquestes emissions, però el cert és que els experts ja havien advertit que abans de la pandèmia, entre 2012 i 2019, els volums de càrrega al port de Barcelona ja s'havien multiplicat per dos.

El responsable de transport marítim sostenible de l'organització, Jacob Armstrong, assegura que "el sector està fent el seu agost en aquests moments". "Els ports estan al centre de tot i el seu impacte climàtic és enorme". Armstrong lamenta que en lloc de donar suport a propostes més netes, com l'electrificació integral dels ports i l'ús de combustibles verds, "els ports obstaculitzen els esforços per fer el sector més respectuós amb el medi ambient". També critiquen que el sector portuari s'hagi unit a la demanda del World Shipping Council –un grup de pressió mundial de les empreses de càrrega de contenidors– de reduir l'àmbit d'aplicació de les propostes de la Comissió Europea. Les empreses argumenten, en canvi, que amb tantes mesures els vaixells podrien acabar descarregant en ports de països propers per estalviar-se els impostos.

Actualment, el Parlament i el Consell Europeu estan debatent la legislació comunitària sobre infraestructures verdes. Està previst que en la segona meitat de l'any ja s'hagi redactat un text definitiu.

stats